Nyheter

DEBATT: En starkare tillsyn mot spelbranschen behövs – inte reklamförbud

Vid årsskiftet omreglerades den svenska spelbranschen. Marknaden för bland annat vadhållning och nätkasino öppnades för licensierade aktörer. I dagsläget har 69 aktörer fått licens. Med licensen följer många krav, men också möjligheten att få göra reklam i Sverige.

I takt med att allt fler spelbolag på senare år etablerat sig i Sverige har mängden spelreklam ökat dramatiskt. Vi vet att många har reagerat på såväl utformning som på blotta volymen, som upplevs som påträngande. Det har vi full förståelse för och där behöver vi ta ett större ansvar. I bästa fall börjar även mediehusen fundera på om mängden spelreklam i en och samma kanal verkligen kan fortgå som idag.

Enligt den nya spellagen ska marknadsföringen vara ”måttfull”. Det kan emellertid tolkas på olika sätt. Problemet är att det inte har förtydligats hur det bör tolkas. I brist på tydliga riktlinjer tvingas licensierade spelbolag att tolka det efter eget huvud. Denna otydlighet är mycket olycklig. Tydligt är dock att det är innehållet som ska vara måttfullt, om volym finns ingen lagtext, vilket är helt naturligt.

Så småningom kommer det att bli tydligare för både avsändare och mottagare av reklambudskapen var gränsen går. Förr eller senare ger Spelinspektionen riktlinjer om hur ”måttfull marknadsföring” bör tolkas, och i annat fall kommer det uppstå praxis genom prövningar i domstol.

Civilminister Ardalan Shekarabi har dock redan tröttnat. Igår bjöd han in alla spelbolag till ett möte den 14 februari, vi förmodas diskutera ”problemet”.

Ardalan Shekarabi har tidigare uppgett att regeringen kommer säkerställa att lagen följs, och att tillsynsmyndigheterna fått rätt verktyg för att beivra brotten.

Förbud är emellertid ingen bra lösning. Även licensierade spelbolag omfattas rimligen av yttrandefriheten och bör ha rätt att marknadsföra sina produkter. Dessutom skulle det i praktiken knappast betyda något annat än en återgång till regelverket Vi i branschen måste ta vårt ansvar för både marknadsföringens utformning – och i den mån vi kan även volymen. Spelbranschens riksorganisation (Sper) har initierat en branschdiskussion om hur vi kan komma tillrätta med ”problemet”. Det sista vi vill är att branschens förtroende undermineras.

Ardalan Shekarabi uppger för Svenska Dagbladet att regeringen kommer säkerställa att lagen följs, och att tillsynsmyndigheterna fått rätt verktyg för att beivra brotten. Vi förväntar oss att Spelinspektionen nu börjar ta en mer aktiv roll i sin tillsyn och börja använda dessa verktyg.

Det är inte rimligt att flagga för drastiska skärpningar av regelverket innan tillräckligt gjorts för att faktiskt implementera det regelverk som redan finns. Se till att tillsynsmyndigheterna Spelinspektionen och Konsumentverket ger ramar för marknadsföringen; berätta var gränsen går, så att licensierade spelbolag kan följa reglerna. Det är lite märkligt att hota med reklamförbud innan vi vet hur långt det befintliga regelverket räcker.

Jenny Nilzon, vd Spelbranschens Riksorganisation

Betsson och TR Media nya medlemmar i Sper

Betsson och TR Media har valts in som medlemmar i Sper. Organisationerna ställer sig därmed bakom Spers arbete för att skapa en mer hållbar spelbransch. Sper har totalt 18 medlemmar och förväntas växa med ytterligare medlemmar under året.

− Spelbranschen måste samla sig och ta gemensamt ansvar för utvecklingen. Att Betsson nu tar plats i Sper visar att frågan tas på allvar. Och att en aktör som TR Media också engagerar sig är otroligt värdefullt, säger Jenny Nilzon, vd för Sper.

Betsson AB är ett holdingbolag vars dotterbolag globalt genom flera varumärken erbjuder produkter inom sportsbetting, casino, livecasino, lotter, bingo och poker. Betsson har sitt ursprung från AB Restaurang Rouletter som grundades 1963 och har idag 1500 anställda.

TR Media skapar sport- och spelinformation till ca 300 000 spelintresserade varje vecka med varumärken som Travronden, Spelvärde, Överodds och Jokersystemet.

− För oss är det viktigt att verka för en sund, modern och hållbar spelbransch, men också att lära oss mer om riktlinjer för marknadsföring och spelansvar. därför är vi nu väldigt glada över att ha blivit antagna som medlemmar i Sper, säger Daniel Livensjö, vd för TR Media AB.

Sper avvecklar SEEM

Granskningsorganet Spelbranschens Expertgrupp för Etisk Marknadsföring (SEEM) har varit verksamma i fyra år. SEEM bildats 2016 med syftet att granska den i Sverige reglerade spelbranschens marknadsföring. SEEM granskade Spers medlemmar och fattade beslut om huruvida den anmälda marknadsföringen stred mot de gemensamma etiska riktlinjerna. I och med omregleringen av spelmarknaden avvecklas organet och alla anmälningar hänvisas till Konsumentverket eller Reklamombudsmannen.

– SEEM har haft effekt för att få fram praxis utifrån den tidigare lagstiftningen. Nu är spelmarknaden omreglerade och därför görs även denna förändring, säger Jenny Nilzon, vd Sper.

Spelbranschen behöver stärka sitt förtroende

Strax före årsskiftet genomförde Svenskt Kvalitetsindex en mätning av kundnöjdhet och anseende inom spelbranschen på uppdrag av Sper. För andra året i rad får branschen som helhet mycket svaga betyg på kundnöjdhet, förtroende och anseende. Hos de respondenter som inte spelar alls – alltså en möjlig framtida kundgrupp – är branschens anseende på mycket låga nivåer. 

– Vi har inte sett liknande siffror i någon annan bransch eller samhällssektor under de 30 år vi varit verksamma. Man frågar sig hur länge spelbranschen kan fortsätta på inslagen väg, konstaterar Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.

Den svenska spelbranschen är inne i en genomgripande förändring främst driven av ny lagstiftning som implementerades vid årsskiftet. Lotteriinspektionen har blivit Spelmyndigheten, nya aktörer får licens att verka i Sverige, Svenska spel och ATG har inte längre monopol på spelmarknaden inom sina respektive nischer och reglerna för exempelvis marknadsföring ändras rejält.

Men blir det egentligen någon skillnad för kunderna, det vill säga spelarna? Nej, inte enligt den studie som Svenskt Kvalitetsindex precis genomfört.

Fortsatt lågt förtroende för branschen

För andra året i rad konstaterar Svenskt Kvalitetsindex att kundernas nöjdhet och allmänna förtroende för spelbranschen befinner sig på låga nivåer.

– Vissa skillnader finns mellan olika aktörer och spelformer, men den generella nivån på såväl nöjdhet som förtroende för branschens aktörer är på mycket låga nivåer, säger Johan Parmler. När respondenterna ombeds beskriva branschen med ett ord är ”pengar”, ”beroende”, ”vinst”, ”reklam” och ”lurendrejeri” vanligast förekommande – oavsett om respondenten är spelare eller icke-spelare. Det är framförallt massiv spelreklam och bristande socialt ansvar som upprör.

– Det förstärker bilden av att branschen som helhet har ett affärskritiskt lågt anseende hos allmänheten, oavsett om man spelar eller inte, summerar Johan Parmler. Visst finns det kundgrupper som är nöjda, men hos de respondenter som inte spelar alls är förtroendet för spelbranschen särskilt lågt. Det är svårt att se hur man ska kunna nyrekrytera kunder i en marknad där missnöjet är så genomgripande.

Lagstiftning bygger inte branschförtroende

Datainsamlingen till denna studie gjordes under november, alltså innan lagstiftningen trätt i kraft, vilket kan förklara en generellt låg kännedom om den nya lagen hos studiens respondenter – endast två av tio har svarat att man hört talas om den nya lagstiftningen. Bland dem som har kunskap om den nya lagen är det dock så att endast fyra av tio tror att den kommer att få någon reell påverkan på branschen.

– Vi delar spelarnas uppfattning, konstaterar Johan Parmler. Vi vet från andra förtroendebranscher som hanterar pengar, till exempel den finansiella sektorn, att regler och lagstiftning inte av sig självt bygger kundernas förtroende. Detta måste istället komma inifrån, alltså från branschens aktörer. Det är dock ingen omöjlig uppgift. Genom åren har vi sett att såväl branscher som enskilda aktörer stärkt sin image genom ett systematiskt och långsiktigt förbättringsarbete.

Branschen måste samlas

Resultatet visar att det samlade betyget för spelbranschen hamnar på 55,7 på en skala från 0 till 100, vilket är i nivå med den mätning som genomfördes 2017. Det kan jämföras med andra branscher som Svenskt Kvalitetsindex mäter, där index under året gått upp med flera enheter. Enligt SKI:s mätmodell innebär ett index under 60 att man har en generellt låg kundtillfredsställelse och svårt att attrahera nya kunder.

– Nu har vi fått ytterligare en indikation på att vår bransch måste samlas och ta denna fråga på mycket större allvar än hittills, säger Jenny Nilzon, vd för Sper. Vi har ett anseende som inte är långsiktigt hållbart. Det är bara att konstatera att det vi gjort hittills inte är tillräckligt. Vi måste bli mer transparenta och genom konkreta åtgärder visa att vi vill förbättra. De aktörer som vill jobba med spelansvarsfrågan på allvar måste nu gå längst fram och visa att det går.

Nöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Här finns hela studien.

Om studien

Undersökningen genomfördes mellan 23 november och 5 december 2018 via en webbaserad datainsamling ur ett demografiskt representativt urval om 1 300 respondenter, vilket ger ett statistiskt säkerställt branschsnitt.

SKI:s modellanalyser bygger på strukturella ekvationsmodeller och en analysmetod som kallas för partiellt minsta kvadratmetoden (PLS – Partial Least Square). Det är en metod som, förutom att beräkna index för exempelvis image, kundnöjdhet eller lojalitet, även tar fram styrkan i underliggande samband. Det är genom den valda metoden som SKI kan analysera kausala samband och göra utsagor kring vad som påverkar nöjdheten i störst utsträckning. Generellt är en skillnad på mer än 2 indexenheter statistiskt säkerställd. Svenskt Kvalitetsindex använder 95 % konfidensgrad som standard.

Vår erfarenhet är att branscher och aktörer som får betyg under 60 i kundnöjdhet har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan aktör och kund. Fem områden förklarar vad som gör kunder nöjda. Som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet.

Olaglig spelreklam på Facebook i Danmark och i USA stärks spelförbudet

Källa: Gaming Intelligence, fritt översatt av Sper.

Problem med olagliga spel på Facebook i Danmark

 

Danska Spillemyndigheden har varnat för ett ökat problem med olagliga speltjänster som erbjuds via Facebook, trots att man i Danmark har noterat en minskning av illegala speloperatörer som riktar sig mot den danska marknaden

Den danska spelmyndigheten menar att nedgången i antalet illegala spelwebbplatser som riktar sig mot danska spelare ger en indikation på att den illegala marknaden i Danmark är begränsad. Spillemyndighedens samarbete med Skatteverkets bedrägeribekämpningsenhet har lett till att myndigheten blockerat 18 olicensierade webbplatser under 2018. Det är den högsta siffran sedan liberaliseringen av marknaden 2012. De har också analyserat på 742 webbplatser under året, vilket är en högre siffra än vanligt för att kontrollera att legala webbplatser inte ändrat sitt innehåll.

–Antalet webbplatser med olagligt utbud av spelprodukter som hittas via webbsökningar är kontinuerligt låga”, äger Spillemyndigheden. Detta stämmer väl överens med den danska spelmyndighetens intryck av den illegala marknaden: det är färre illegala webbplatser som riktar sina spelprodukter till spelare i Danmark. Trots detta är illegala webbplatser med olaglig marknadsföring av spel fortfarande en utmaning.

Spillemynigheden menar att flertalet webbplatser med illegal marknadsföring och marknadsföring av spelwebbplatser är s.k. jämförelse webbplatser där det hänvisas till ”de 10 bästa onlinekasinon”. Myndigheten har också noterat utmaningar med ”skin betting” och illegalt spel på Facebook. Avseende skinbetting är det många illegala webbsidor som använder Steam för att nå danska spelare. Detta är ett problem eftersom Steam också används för lagligt spel (utan insatser). Flera skinbetting-webbsidor har blockerats av dansk domstol och Speillemyndigheten har föreslagit att ytterligare 20-25 illegala webbsidor som erbjuder skinbetting ska blockeras. 2019 ska Spillemyndigheden satsa extra resurser för att komma tillrätta med skinbetting och loot boxes.

 

USA förbjuder fler typer av onlinespel över delstatsgränserna

 

Amerikanska justitiedepartementet har uttalat en ny tolkning som säger att alla former av vadslagning, inte bara sportvadslagning, omfattas av the Wire Act.

Federal Wire Act är en amerikansk federal lag som görs av justitiedepartementet som förbjuder vissa typer av spelbolag i USA. Den nya tolkningen innebär en stor osäkerhet kring den amerikanska iGaming-marknaden. Tidigare tolkningar har inneburit ett förbud på enbart sportvadslagning online medan den nya tolkningen innebär att allt onlinespel är förbjudet.

Se intervju av EFN med Redeys analytiker Kristoffer Lindström med anledning av detta.

 

Bethard får licens på Irland

 

Maltabaserad spel- och speloperatör Bethard Group har beviljats ​​licensgodkännande för att starta en sportsbok online på Irlands reglerade sportspelmarknad.

Bethard har nu tilldelats fem nationella spellicenser i Europa, Malta, Danmark, Storbritannien, Sverige och Irland. Företaget förväntar sig fler nationella licenser under året. De har för närvarande licensansökningar i Schleswig-Holstein och i Spanien.

–Vi går framåt i enastående fart och jag tror att vi lyckats visa att vår ambition är att skapa Europas ledande vadslagningsbolag”, säger Bethard Groups grundare och VD Erik Skarp. När jag ser tillbaka i 2018 och vad vi lyckats uppnå på en mycket kort tid är jag utomordentligt stolt över företaget.

 

Delta i Swedish Gambling Award

Utmärkelsen Swedish Gambling Award har till syftet är att lyfta fram initiativ som hjälper till att skapa en mer hållbar och sund spelmarknad i Sverige. Lägsta nivån måste höjas. Glöm inte att delta före den 31 januari 2019 och anslut er till de bidrag som redan inkommit. 

Spelbranschen skapar underhållning och glädje för många människor i Sverige. Trots det finns en del utmaningar att ta tag i. Under långt tid har den svenska spelmarknaden inte fungerat på ett helt tillfredsställande sätt. Den digitala utvecklingen har gått snabbare än lagstiftningen, spelproblemen har inom vissa områden ökat och det allmänna förtroendet minskat. Det vill vi i branschen ändra på.

Genom utmärkelsen Swedish Gambling Award sätter vi strålkastaren på de goda initiativ som bidragit till ett ökat ansvarstagande och en hållbar utveckling av spelmarknaden. Mod och nytänkande ska belönas och förebilder hyllas. Vi hoppas att alla som vänder sig till svenska konsumenter och som känner sig berörda är med och deltar. En positiv utveckling av branschen gynnar alla!

Initiativ som bidrar till en mer hållbar, modern och sund spelbransch är välkomna att vara med. Det går att delta i tre olika kategorier där årets vinnare i ledarskap, kundnöjdhet respektive hållbarhet utses. Det finns ingen begränsning på antalet bidrag och ett enskilt bidrag kan delta i flera kategorier, men en ansökan per kategori måste göras.

Juryn

Juryn nominerar initiativ utifrån om de har visat på kreativitet och nytänkande; skapat opinion eller påverkat attityd; påverkat kundernas agerande; visat på en större insats eller ambition utöver det vanliga; inspirerat andra och går att använda av andra i branschen.

Skicka in er ansökan senast den 31 januari 2019. I mars koras vinnarna. Mer info på www.sper.se/award

Lycka till!

Bethard och Braodds nya medlemmar i Sper

Speloperatören Bethard och jämförelseleverantören Braodds.com har valts in som medlemmar i Sper. Organisationerna ställer sig därmed bakom Spers arbete för att skapa en mer hållbar spelbransch.

Bethard Group, som ansökt om spellicens i Sverige, har under hösten påbörjat ett arbete med att utveckla och förbättra sitt spelansvar. Braodds.com har sedan 15 år arbetat med att leverera jämförelsetjänster men har även analyserat svenskars spelvanor och marknadens utveckling.

− Att Bethards ambition är att de ska bli ledande på ansvarsfullt spel är både positivt och modigt. Vi är gärna med och bidrar till det arbetet. Braodds gedigna erfarenhet kommer också vara värdefullt i utvecklingen framåt, säger Jenny Nilzon, vd för Sper.

Bethard sysslar huvudsakligen med sportsbetting men även casinospel, e-sport, fantasy och inom kort även lotterier. De har totalt 140 anställda på Malta och i Sverige.

− När vi gör något gör vi det till 100 procent. Vi har höga krav på oss själva vad gäller ansvar och omsorg. Att nu vara med och bidra och utmana genom vårt medlemskap i Sper känns väldigt bra. Samtidigt ska vi vara ödmjuka inför att vi är långtifrån perfekta och vår ambition är att fortsätta att lära oss av de som har djupast kunskap. Här ser vi fram emot att dra nytta av den kompetens som Sper besitter, säger Erik Skarp, vd och grundare av Bethard.

BraOdds.com grundades 2003 av Håkan Klingén som själv har varit spelare sedan 1970-talet och jämfört odds sedan 1980-talet. Sajten finns idag på 21 språk och är den största oddsjämförelsesajten i Sverige.

− Som ledande oddsjämförelsesajt i Sverige är det naturligt för oss att bidra till branschens utveckling. Jag har försörjt mig på mitt spelande i många år och vi samarbetar redan med flera av Spers medlemmar, säger Håkan Klingén på BraOdds.com.

Sper spelreglering

Europa: myndighetssamverkan, tysk dom mot Gibraltarbolag och ökad spelskatt i UK

En domstol i Tyskland har dömt ett Gibraltarbaserat spelbolag för att inte ha rätt att erbjuda sina tjänster till tyska spelare.

Domstolen konstaterade i sin dom att spelbolaget inte har en licens i Tyskland för att erbjuda sina tjänster eller att annonsera till tyska spelare. Spelbolaget erbjuder spel på resultatet av det i Tyskland populära LOTTO 6 aus 49, GlücksSpirale och EuroJackpot, från en webbsida där språket är tyska. Spelbolaget hävdar att den tyska lagstiftningen strider mot EU-rätten och krävde därför att ärendet skulle överlämnas till EG-domstolen för överväganden. Den tyska domstolen avfärdade detta argument och konstaterade att spelbolagets försäljning till tyska kunder är olagligt med motiverandet att en Gibraltar-licens inte är giltig i Tyskland. Domstolen dom innehöll också krav på spelbolaget att upphöra med marknadsaktiviteter i Tyskland. Beslutet kan överklagas.

De europeiska spelmyndigheterna har satt sina synpunkter på online betalningsprocessorer som tillhandahåller tjänster till olicensierade operatörer.

Spelmyndigheterna i Österrike, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Italien, Portugal och Spanien har träffats i Paris för att diskutera kundinteraktion, spelaridentifiering och förebyggande av matchfixing. De kom också överens om att fördjupa sitt samarbete med avseende på betaltjänstleverantörer som tillhandahåller tjänster till spelbolag som riktar spel till marknader utan att ha ändamålsenlig licens. Nästa möte med Spelmyndigheter kommer att hållas i Madrid under våren 2019.

Höjning av spelskatten i Storbritannien bekräftas av Finansdepartementet

Spelskatten i Storbritannien kommer att höjas från nuvarande skattesats på 15 procent till 21 procent i oktober 2019. Finansdepartementet menar att skattehöjningen kommer att finansiera intäktsförlusten från fixed odds betting terminals (FOBT), eftersom den maximala insatsen per spinn på maskinerna sänks till 2 £ från oktober 2019.

Sper lanserar Swedish Gambling Award

Ny årlig utmärkelse ska göra spelbranschen mer hållbar

Nu lanserar vi utmärkelsen Swedish Gambling Award. Syftet är att lyfta fram och premiera initiativ som bidrar till att skapa en mer hållbar och sund spelmarknad i Sverige.

En färsk branschrapport från SKI som undersökt spelbranschens förtroende visar att den även i år ligger på en låg nivå för kundnöjdhet med ett index på 55.7 (över 60 indikerar nöjda kunder). Den visar även att bara två av tio spelare och en av tio icke-spelare vet att Sverige får en ny lagstiftning 2019 och nästan lika få tror att denna kommer bidra positivt till branschen utveckling.

– Det är ytterligare en viktig anledning till att det behövs ett initiativ inom hållbarhet, kundnöjdhet och ledarskap för att skapa en förändring och långsiktig förbättring. Vi kan inte bara luta oss tillbaka och lita till att en ny lag automatisk kommer göra jobbet,säger Jenny Nilzon, vd för Sper.

I och med omreglering av den svenska spelmarknaden står Sverige inför en stor förändring från 2019. Förväntningarna och kraven på aktörerna som får licens är stora. Sper arbetar för en positivare utveckling och har spelansvar och hållbarhet i fokus. Swedish Gambling Award är nästa steg i det arbetet.

Utmärkelsen ska sätta ljuset på goda initiativ och förebilder för ett ökat ansvarstagande och en mer hållbar utveckling. Initiativ ska årligen premieras i tre olika kategorier: hållbarhet, kundnöjdhet och ledarskap. Vinnarna kommer att utses av en jury, bestående av sju personer med erfarenhet från ledarskap, hållbarhet, kommunikation och marknadsföring.

– Jag har jobbat med spelbranschens utmaningar i drygt 20 år. Det är därför spännande att få chansen att vara med och lyfta fram det goda exempel och de förebilder som finns. I slutet av mars 2019 är det dags. Då korar vi vinnarna i de olika kategorierna, säger Thomas Nilsson, ordförande i Swedish Gambling Award.

Spelbranschen har ett ansvar att verka för att minimera riskerna med spel och mer arbete inom spelansvar behövs. Kundnöjdhet betyder bland annat att spel främst inte ska handla om att vinna mycket pengar och få stora bonusar, utan om att ha roligt och bli underhållen. Och banbrytande ledare som vågar bryta normer för att ta ansvar behövs för att utveckla en bransch.

Juryn

Läs mer här.

SG Digital ny medlem

Spelleverantören SG Digital har valts in som leverantörsmedlem i Sper och ansluter sig till branschorganisationens arbete för ett ökat spelansvar, etisk marknadsföring och en positiv utveckling för branschen.

SG Digital är en leverantör till flertalet av Spers medlemmar såväl som till andra operatörer som har ansökt om licens inför omregleringen av den svenska spelmarknaden. SG Digitals medlemskap är helt i linje med den utveckling Sper har gjort för att engagera fler än operatörsbolagen i spelansvar och andra gemensamma branschutmaningar.

− Vi tycker det är bra att SG Digital kommer med i Sper då de kan tillföra nya synvinklar på möjligheter och utmaningar på den svenska spelmarknaden. Samarbete och utbyte av erfarenheter behövs och styrkan med att samlas i en branschorganisation, säger Jenny Nilzon, vd för Sper.

− Vi ser fram emot vårt samarbete med Sper och att bidra med våra erfarenheter på andra reglerade marknader såväl som den svenska marknaden, säger Huw Thomas, Chief Strategy Officer för SG Digital.

SG Digital är en väletablerad partner och leverantör till några av världens ledande speloperatörer. Med nio egna spelstudios och ett omfattande nätverk av tredjepartsleverantörer kan SG Digital erbjuda sina kunder marknadens största spelportfolio med över 2000 olika speltitlar. SG Digital har ca 1500 anställda över hela världen och arbetar i nära samarbete med de största operatörerna i Norden.