Har du som konsument behov av hjälp på grund av ditt spelande finns här vägledning om vart du kan vända dig. Det kan handla om problem med viss marknadsföring, spelbolagets agerande eller om du eller någon du känner spelar för mycket.
Spela ansvarsfullt
Att spela ska vara roligt och underhållande. Svenskarna är ett spelande folk och många köper lotter, spelar online eller besöker en spelhall på sin fritid. Tänkt på det här när du spelar:
- Spela för att det är roligt
- Spela för pengar som du har råd att förlora
- Låna aldrig för att spela
- Spela bara hos spelbolag med svensk licens
- Håll dig till din angivna spelgräns och budget
- Sätt en tidsgräns
- Försök aldrig vinna tillbaka pengar du har förlorat
- Gör ett uppehåll i ditt spelande om du vinner stort
- Sök hjälp och stäng av dig på Spelpaus om du inte kan hantera spelandet
Det finns alltid en risk med spel, oavsett produkt, och spelbranschen har ett stort ansvar för sina konsumenter. Spelen, marknadsföringen, distributionen och försäljningen ska utformas så att riskerna för ett överdrivet spelande minimeras.
Det finns hjälp att få – tveka inte!
För vissa går tyvärr spelandet över från att vara roligt till att bli osunt. I värsta fall går det så långt att ett spelberoende utvecklas. Spel om pengar kan ge negativa konsekvenser så som fysisk och psykisk ohälsa, sociala problem eller problem med ekonomin.

Har du behov av att prata med någon om ditt, eller en anhörigs, spelande ska du vända dig till hälso- och sjukvården i din kommun. Du kan även vända dig hit:
Spelberoendegruppen
En ideell riksorganisation som finns till för att hjälpa spelberoende och anhöriga. Erbjuder självhjälpsgrupper och distanshjälp.
Forskningen om spelproblem och riskerna
Det finns en hel del forsknings om spelproblem och vad som orsakar detta. Det finns vissa saker hos själva spelet som ökar risken och det är:
- Kort tid mellan satsning, resultat och möjlighet att satsa igen på samma spel (snabba spelomgångar)
- Möjlighet att göra flera satsningar eller vara aktiv i flera spel samtidigt
- Ljud- och ljuseffekter under spelet eller när spelet presenteras
- Möjlighet att själv bestämma spelsummans storlek
- Tillgänglighet i vardagen och att slippa söka upp speciella platser
- Kort tid mellan resultat och eventuell vinst innan en ny satsning kan göras
- Möjlighet att fortsätta spelomgången utan avbrott eller förlänga med ett annat spel (kontinuitet).
Hit kan du vända dig med synpunkter på ett spelbolags agerande
- Konsumentverket tar emot anmälningar inom områdena: Marknadsföring, Avtalsvillkor, Spam, Prisinformation, Säljmetoder och Produktsäkerhet.
- Allmänna Reklamationsnämnden är en myndighet som avgör tvister mellan konsumenter och företag.
Hit kan du vända dig med synpunkter på spelreklam
- Konsumentverket är en statlig myndighet dit konsumenter kan anmäla företag och produkter som inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen.
- Spelinspektionen är huvudansvarig myndighet för att spellagstiftningen följs.
- Reklamombudsmannen är näringslivets egenåtgärd som tar emot anmälningar på reklam.
- NIX-nämnden är en av näringslivets egenåtgärder dit konsumenter eller juridiska personer kan anmäla företags direktmarknadsföring