Konsumentskyddet är en central fråga för branschorganisationen Sper som nu har tagit fram en rekommendation för spelbolagens avtalsvillkor gentemot sina kunder.
Alla Spers medlemmar uppmuntras att beakta innehållet i rekommendationen i sina avtalsvillkor gentemot spelkunder. Syftet är att ge kunderna goda förutsättningarna i sitt spelande. Bakgrunden är bland annat kritik som Konsumentverket har framfört i en granskning av slumpvis valda avtalsvillkor i spelbranschen.
− Konsumentverket har påpekat att det finns stor förbättringspotential när det gäller avtalen. Detta är tänkt som en hjälp och vägledning. Vår rekommendation utgår ifrån att det ska vara tydligt och begripligt för konsumenterna vad som gäller när man blir och är kund, säger Jenny Nilzon, vd för Sper.
Spers rekommendation innehåller nio punkter och är ett komplement till de regler för konsumentskydd som finns i rådande lagstiftning och den praxis som skapats av bland annat myndigheter.
Även Allmänna reklamationsnämnden har konstaterat att avtalsvillkoren ibland är bristfälliga.
Här finns rekommendationerna i sin helhet som pdf: Spers rekommendationer för allmänna villkor