Spelbranschens marknadsföringsriktlinjer

Sedan 2017 gäller att måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av spel. Den rättsliga ramen för reglering av marknadsföringen utgörs av ett antal författningar såsom spellagen och marknadsföringslagen. Därutöver har Konsumentverket givit ut allmänna råd om marknadsföring av spel. Utöver att följa lagstiftningen har Spers medlemmar enats om egna riktlinjer för marknadsföring. Dessa riktlinjer hjälper till att tolka lagen och går längre i vissa delar. Riktlinjerna utvecklas i takt med att marknaden förändras, nya produkter tillkommer och politiker och myndigheter ställer ökade krav.

Den svenska spelbranschens riktlinjer för marknadsföring är framtagna av Sper och branschorganisationen Bos. Riktlinjerna är tillgänliga både på svenska och engelska och innehåller:

  • Marknadsföring ska vara vederhäftig och inte vilseledande
  • Måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring
  • Marknadsföring med hjälp av tilläggsförmåner
  • Marknadsföring ska inte riktas särskilt mot minderåriga
  • Sponsring ska ske i en anda av spelansvar
  • Information om spelrelaterade problem
  • Marknadsföringen ska inte utformas så att den upplevs som påträngande
  • Marknadsföring via social media och partners

Förteckning över författningar m.m.

Organisationer för en sund reklammarknad

Förutom Sper finns det andra organsiationer som arbetar för en sund reklammarknad.

  • Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som bland annat arbetar för att få annonsörer att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt.
  • Reklamombudsmannen (RO) är näringslivets egenåtgärd som arbeta för hög etisk nivå i all marknadsföring riktad mot i huvudsak den svenska marknaden.
  • SWEDMA är bransch- och intresseorganisationen för de företag och organisationer som arbetar med direkt och datadriven marknadsföring.
  • TU är mediehusens branschorganisation som arbetar för den svenska tryck- och yttrandefriheten. TU har tagit fram specifika riktlinjer för spelreklam.