Hållbarhet och spelansvar

Att hållbarheten är central på spelmarknaden är viktigt för både konsumenterna och aktörerna. För att få förtroende måste spelbranschens fokus på hållbara frågor öka. Spelansvar handlar om att ta ansvar för spelaren och se till att minimera risken för problem. Att spela ska vara något som görs för nöjes skull. För den breda allmänheten är spel förknippat med underhållning och majoriteten säger sig spela för nöjes skull, men allt spel innebär en viss risk för spelproblem. Tyvärr får en del ett osunt förhållande till spel eller hamnar i riskzonen att få problem.

Branschens olika aktörer

Branschens olika aktörer har ett stort ansvar – spelen, marknadsföringen, distributionen och försäljningen ska utformas så att riskerna för ett överdrivet spelande minimeras. Och även om det är skillnad mellan olika produkters risk, så som en långsam skraplott och ett snabbt onlinespel, kan alla spelprodukter och all spelreklam trigga i gång ett spelsug och bli inkörsporten till ett osunt spelande.

Våra medlemmar bjuds bland annat in till utbildningar inom de områden som arbetsgrupperna fokuserar på. Vi tar även fram rapporter baserat på fördjupade analyser gällande förtroendefrågan, där störst vikt läggs vid riskminimering av spelberoende.

Utöver våra arbetsgrupper är vi också expert i ärenden som inkommer till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag.

Spers publikationer om spelansvar

I Spers publikationer om spelansvar uppmärksammar Sper medlemsföretagens spelansvarsarbete. Publikationerna beskriver också översiktligt de ansvarskrav som den svenska spelregleringen ställer på licensierade spelbolag och de utmaningar som branschen arbetar med för att åtgärda. 

Våra riktlinjer och rekommendationer

Sper har varit ledande i att engagera sig i spelansvar och de första gemensamma riktlinjerna antogs 2011. Idag ingår stora delar av dessa riktlinjer i lagen vilket är en framgång.

Fakta om spelproblem

Öka din organisations kunskap

Behöver din organisation bli bättre på spelansvar för kunder och medarbetare finns det organisationer att ta hjälp av: