Sper fakta om spelbranschen

Olicensierat spel

Sper ser med stor oro på det omfattande olicensierade spelandet i Sverige. Statens ambition är och har varit att ta kontroll över spelmarknaden så att spelandet sker inom licenssystemet. Trots det ser vi att spelmarknaden brottas med allvarliga problem. Olicensierat spel, fem år efter omregleringen, underminerar inte bara kanaliseringsmålet, utan utsätter också spelare för risker med osunt spelande. Den nuvarande situationen med ett stort utflöde av spelare till den olicensierade och olagliga marknaden måste stoppas.

Fem åtgärder för att vända utvecklingen

Sper har uppmärksammat regeringen på behovet av fem utpekade åtgärder. Sedan en skrivelse skickades in hösten 2024 tillsatte regeringen en utredning som den 24 september 2025 föreslog att spellagens riktningskriterium ska ersättas med ett deltagarkriterium, som innebär att onlinespel ska anses tillhandahållna i Sverige om personer som befinner sig här i landet kan delta i spelen. Utredaren föreslår också en justering av främjandeförbudet som innebär att det inte ska vara tillåtet att främja att personer som befinner sig i Sverige deltar i olovlig spelverksamhet. Sper välkomnar förslagen.

Ändra spellagens tillämpningsområde

Enligt nuvarande lagstiftning anses onlinespel inte tillhandahållna i Sverige om de inte riktas till den svenska marknaden. Sper föreslår att onlinespel ska anses vara tillhandahållet i Sverige om en spelare som är bosatt eller stadigvarande vistas i Sverige kan delta i detta.

Utred blockering av olagliga spelsajter

För närvarande finns inget stöd i spellagen för att blockera webbplatser, men Sper anser att det bör utredas om ett sådant stöd bör införas. Tidigare statliga utredningar har visat att majoriteten av EU-länderna har denna möjlighet.



Öka resurserna till stödlinjen

En spelare som stängt av sig i Spelpaus borde kontaktas inom 24 timmar och erbjudas stöd. Sper föreslår därför att Stödlinjen får ökade resurser för att kunna nå ut till spelpausade individer snabbt och effektivt för att bland annat motverka fortsatt spelande på olicensierade sajter.

Hårdare krav på snabblån

Regeringen har föreslagit hårdare reglering av s.k. snabblån. Sper anser att dessa förslag bör genomföras snarast möjligt. Hårdare krav på snabblån kompletterar nyttan med Spelpaus genom att förhindra att personer efter en avstängning fortsätter att spela olicensierat med lånade pengar.

Inför ett lånestoppsregister

Sper föreslår ett lånestoppsregister för snabblån, likt Spelpaus, för att man ska kunna stänga av sig från att ta lån. Lånestopp skulle också komplettera nyttan med Spelpaus genom att det blir svårare för en spelar att efter en avstängning ta snabblån för att fortsätta spela på olicensierat spel.

Fakta om olicensierat spel

Olicensierat spel, snart sju år efter omregleringen, underminerar inte bara kanaliseringsmålet utan utsätter också spelare för risker med osunt spelande. Trafik från Sverige till olicensierade spelsidor har ökat dramatiskt från tiden för omregleringen, det vill säga första kvartalet 2019, fram till idag. Målet för kanaliseringen var 90 procent.

Kanaliseringsgraden på den svenska spelmarknaden

Den 1 september 2025 publicerade Spelinspektionen rapporten Kanaliseringsgrad på den svenska spelmarknaden 2024. Spelinspektionen beräknar kanaliseringsgraden baserat på två indikatorer, ennkätundersöning till spelare och uppskattning av omsättning genom internettrafik. Enligt enkätundersökningen uppskattas kanaliseringsgraden till 88 procent jämfört med 83 procent föregående år, och när det gäller omsättningen genom internettrafik uppskattas kanaliseringsgraden till 82 procent jämfört med 87 procent 2023. Spelinspektionen anser att det genomsnittliga värdet av de två indikatorerna bör användas för att beräkna kanaliseringsgraden för 2024, vilket alltså är 85 procent. Spelinspektionen har också redovisat separata resultat för vadhållning respektive kommersiellt onlinespel. Både enkätundersöningen och uppskattningen av omsättning genom internettrafik talar för en hög kanaliseringsgrad för vadhållning (92 respektive 96 procent), medan kanaliseringsgraden är väsentligt lägre för kommersiellt onlinespel (82 respektive 72 procent).

Utbudet av olicensierade webbplatser

Enligt Spelinspektionens rapport är utbudet av olicensierade webbplatser som svenska konsumenter kan spela på stort. Som en indikation på detta kan nämnas att Spelinspektionen i början av 2025 följde internettrafiken från Sverige till ca 1 100 webbplatser fördelat på ver 325 spelbolag som saknade licens i Sverige. Bakom webbplatser som erbjuder vadhållning online och kommersiellt onlinespel finns spelbolag som har licens i ett annat EU-land (t.ex. Malta, Estland och Cypern), bolag som har licens i ett land utanför EU och bolag som helt saknar licens. Enligt Spelinspektionen har vissa bolag med licens på Malta eller i Estland till och från under flera år haft tillgång till s.k. konto till kontobetalningslösningar, med verifiering via svensk elektronisk legitimation.

Ett svagt konsumentskydd

Konsumentskyddet på webbplatser som drivs av bolag med licens i ett annat EU-land är, enligt Spelinspektionens bedömning, generellt sett svagare är vad som gäller på den svenska licensierade marknaden. Det är exempelvis vanligt att sådana bolag lämnar bonuserbjudanden i större utsträckning än vad som är tillåtet enligt spellagen. När det gäller spelbolag med licens i tredje land ställer de vanligast förekommande länderna mycket låga krav på konsumentskydd, och de bolag som saknar licens omfattas av naturliga skäl inte av någon spelreglering till skydd för konsumenterna.

Om skinbetting

Utöver vadhållning och kommersiellt onlinespel utgör s.k. skinbetting en betydande andel av det olicensierade spelutbudet online. Spelinspektionen bedömer i sin rapport från 2025 att över 40 procent av den totala internettrafiken från Sverige till olicensierade webbplatser år 2024 gick till webbplatser som erbjöd skinbetting. I skinbetting används virtuella föremål, s.k. skins, som insatser eller vinster och dessa skins kan sedan säljas vidare på olika plattformar för pengar. De bolag som tillhandahåller spel om pengar genom skinbetting har i regel inte licens i något land och genomför sällan tillräckliga ålderskontroller. Skinbetting kan inte, åtminstone så som dessa spel är utformade i dagsläget, beviljas licens enligt spellagen. Det beror bl.a. på att insatser inte kan ske i svensk valuta. Skinbetting ska därför motverkas helt, till skillnad mot vadhållning och kommersiellt onlinespel där syftet är att kanalisera spelandet till den licensierade marknaden. Detta innebär också att skinbetting, precis som den otillåtna spelformen pyramidspel, inte ingår i Spelinspektionens mätningar av kanaliseringsgraden.

Utvecklingen behöver vändas

Att en stor del av spelandet, framför allt på onlinecasino, sker utanför den licensierade spelmarknaden är dåligt för branschen och regleringen i stort men framför allt för konsumenten. De som spelar olicensierat omfattas inte av det starka konsumentskydd som den licensierade marknaden omfattas av. Olicensierade sajter betalar inte spelskatt i Sverige och står utanför statens kontroll och tillsyn, vilket innebär att de kan agera utan att följa omsorgsplikten och kraven på insättningsgränser eller hänvisa till möjligheten att stänga av sig i Spelpaus. De olicensierade bolagen följer inte heller de strikta svenska reglerna mot penningtvätt och utgör därför en närmast vattentät plats för kriminella.

Läs mer

Kanaliseringsgrad på den svenska spelmarknaden 2024 (Spelinspektionen)
Spellagens tillämpningsområde (Ds 2025:23)