Spelbranschens Riksorganisation, Sper, är en bransch-organisation som representerar den digitala och fysiska spelmarknaden i Sverige. Sper företräder elva spelbolag och tre spelleverantörer och arbetar för att skapa en långsiktigt hållbar spelmarknad, där både spelare och allmänhet har förtroende för branschen och dess aktörer.
Vi vill att spel ska vara en rolig upplevelse med ett högt konsumentskydd och har bland annat tagit fram gemensamma riktlinjer för spelreklam. Vi jobbar mycket med kunskapsutbyte mellan spelbolag, spelansvars-aktörer, myndigheter och forskare. Vi samlar och för dialog med alla som verkar för en sund, modern och säker spelbransch.
Medlemmar och partners
Vad vi gör
Sper fungerar som en samarbetsplattform för medlemmarna och arbetar med självreglering, påverkan och omvärldsbevakning.
Läs mer
Spelbranschens förtroende och utveckling
Sper arbetar för att skapa en sund och säker spelmarknad, där både spelar och allmänhet har förtroende för branschen och dess aktörer. Sper anlita Svenskt Kvalitetsindex som årligen tar tempen på branschen genom att mäta kundnöjdhet och anseende. Sper använder SKI:s mätresultat som nyckeltal för spelbranschen – för att fastställa hur vi ligger till och för att sätta konkreta utvecklingsmål.
Senaste nytt
Seminarier och utmärkelser
SpelAkademin 2022
Spelakademin har drivits av Svenska spel i 25 år och Sper tog över rodret 2018. Här får samtliga medlemmar och aktörer inom spelbranschen möjlighet att mötas för att umgås och lära sig av varandra. Ett viktigt inslag för att Sper ska fortsätta kunna agera som spelbranschens enade röst. Den 26 och 27 oktober 2022 samlades spelbranschen i Göteborg. För dig som vill ta del av innehållet i konferensen har vi samlat intressant dokumentation från dagen. Klicka dig vidare till filmer, bilder och presentationer.
Swedish Gambling Award 2023
Vi har etablerat utmärkelsen Swedish Gambling Award (SGA) för aktörer inom spelmarknaden, som sätter strålkastaren på goda initiativ och exempel gällande ansvarstagande och en hållbar utveckling i spelbranschen. SGA innehåller olika kategorier inom Hållbarhet, Kundnöjdhet och Ledarskap. Juryn består av en oberoende samling människor med vitt skilda erfarenheter från samhället och olika branscher, från psykologi till olika kommunikativa aspekter och företagande.