En spelare som stängt av sig i Spelpaus borde, om den avstängde vill det, kontaktas inom 24 timmar och erbjudas stöd. Så är det inte idag. En spelare som stänger av sig från spel blir inte kontaktad av någon stödorganisation eller liknande. Vi vet att många som hör av sig till stödorganisationer redan är avstängda på Spelpaus men fortsätter att spela på olicensierade sajter. Spelare som stänger av sig på Spelpaus borde kontaktas inom 24 timmar och erbjudas stöd. Vi vill se ökade resurser till Stödlinjen för att möjliggöra detta.
Sper anser också att om man har stängt av sig i Spelpaus ska man inte få någon reklam. Problemet är att de aktörer som erbjuder fysiska lotterier idag inte får stämma av mot Spelpaus innan de skickar ut marknadsföring. De som stängt av sig i Spelpaus kan alltså ändå få direktreklam från dessa aktörer. Genom att ge aktörer som erbjuder fysiska lotterier tillgång till Spelpaus stärker vi tryggheten för svenska konsumenter.
Sper har under lång tid drivit båda dessa frågor och vi har återigen lyft behovet av en lösning i samband med vårt remissvar på Spelinspektionens förslag till ny föreskrift för Spelpaus.