Den svenska spelmarknaden förändras snabbt, men lagstiftningen har svårt att hänga med. Branschorganisationen Sper vill se en mer träffsäker reglering som skyddar konsumenter, motverkar olicensierat spel och stärker de ideella lotteriernas roll i civilsamhället.
I en skrivelse till Finansdepartementet presenterar Sper flera förslag för att modernisera regelverket och göra det mer effektivt.
1) Effektivisera Spelpaus
Stödlinjen behöver ökade resurser för att nå ut till spelpausade individer och motverka fortsatt spelande på olicensierade sajter. I dag stänger en spelare av sig via Spelpaus utan att bli kontaktad av någon stödorganisation. Dessutom måste aktörer som erbjuder fysiska lotterier få tillgång till Spelpaus för att undvika att skicka direktreklam till avstängda.
2) Använd varningsmeddelanden mot olagligt spel
Spelinspektionen har möjlighet att kräva att internetleverantörer visar ett tydligt varningsmeddelande när någon besöker en webbplats som erbjuder spel utan svensk licens. Den möjligheten har ännu inte använts. Genom att införa varningsmeddelanden kan nyrekryteringen till de olicensierade spelsajterna minska och fler spelare avstå från att spela på olagliga sajter.
3) Utred villkoren för allmännyttiga lotterier
Efter omregleringen har regelverk och avgifter blivit en utmaning, särskilt för mindre aktörer. En bred utredning behövs för att stärka de allmännyttiga lotteriernas förutsättningar och bidra till fortsatt finansiering av viktiga ändamål.
4) Följ upp utvecklingen av reklamlotterier
Tävlingar med höga vinstpotter i radio ökar. Tävlingarna kräver inte licens och de omfattas inte av samma konsumentskydd som de licenspliktiga lotterierna. Detta framstår inte som någon önskvärd utveckling med hänsyn till riksdagens spelpolitiska mål. Sper menar att denna utveckling knappast var lagstiftarens avsikt.
Spellagstiftningen måste kontinuerligt utvecklas i takt med förändringarna på spelmarknaden. Sper har bland annat länge lyft behovet av ett mer effektivt Spelpaus, där avstängda spelare får möjlighet till kontakt med en stödorganisation. Det är ett viktigt steg och vi hoppas att en lösning snabbt kan komma på plats, säger Maria Wennerberg Sedigh, vd för Sper.

