Ninja Casino-domen – vad kan spelbolagen lära sig?
Den 22 november kom domen från Patent- och marknadsdomstolen i målet mellan Konsumentombudsmannen och Elec Games gällande marknadsföring av Ninja Casino. Målet är det första som specifikt rör måttfullhetskravet för marknadsföring av spel.
Sper tycker att det är bra att domen kommer för att ge vägledning till övriga aktörer kring var gränserna för måttfull marknadsföring går. Branschens egna riktlinjer har bland annat utgått från områdena i anmälan. Vi följer den fortsatta processen och ska se över om riktlinjerna behöver uppdateras ytterligare. Är det tillåtet att framhäva möjlighet till snabbt uttag av vinst vid marknadsföring av spel? Är det måttfullt att framhäva glada människor som firar i marknadsföringen?
Under frukostseminariet går advokat Sandra Hanson från MarLaw igenom domen och vilka slutsatser som kan dras gällande vad bolagen får och inte får göra vid marknadsföring av spel. Sandra är särskilt inriktad på juridiska frågeställningar kring spelmarknadsföring. Spers VD Jenny Nilzon berättar om hur domen eventuellt kommer att påverka spelbranschens självreglering.
Anmälan sker här senast den 2 december. Anmälan är bindande. En avgift om 295 kronor exklusive moms utgår vid no-show.
Varmt välkommen!
Tid: Kl. 8.30-10.00, frukost serveras kl. 08.30 och seminariet startar kl. 09.00.
Plats: Advokatfirman MarLaw, Nybrogatan 11, 5 tr, Stockholm