Ny årlig utmärkelse ska göra spelbranschen mer hållbar
Nu lanserar vi utmärkelsen Swedish Gambling Award. Syftet är att lyfta fram och premiera initiativ som bidrar till att skapa en mer hållbar och sund spelmarknad i Sverige.
En färsk branschrapport från SKI som undersökt spelbranschens förtroende visar att den även i år ligger på en låg nivå för kundnöjdhet med ett index på 55.7 (över 60 indikerar nöjda kunder). Den visar även att bara två av tio spelare och en av tio icke-spelare vet att Sverige får en ny lagstiftning 2019 och nästan lika få tror att denna kommer bidra positivt till branschen utveckling.
– Det är ytterligare en viktig anledning till att det behövs ett initiativ inom hållbarhet, kundnöjdhet och ledarskap för att skapa en förändring och långsiktig förbättring. Vi kan inte bara luta oss tillbaka och lita till att en ny lag automatisk kommer göra jobbet,säger Jenny Nilzon, vd för Sper.
I och med omreglering av den svenska spelmarknaden står Sverige inför en stor förändring från 2019. Förväntningarna och kraven på aktörerna som får licens är stora. Sper arbetar för en positivare utveckling och har spelansvar och hållbarhet i fokus. Swedish Gambling Award är nästa steg i det arbetet.
Utmärkelsen ska sätta ljuset på goda initiativ och förebilder för ett ökat ansvarstagande och en mer hållbar utveckling. Initiativ ska årligen premieras i tre olika kategorier: hållbarhet, kundnöjdhet och ledarskap. Vinnarna kommer att utses av en jury, bestående av sju personer med erfarenhet från ledarskap, hållbarhet, kommunikation och marknadsföring.
– Jag har jobbat med spelbranschens utmaningar i drygt 20 år. Det är därför spännande att få chansen att vara med och lyfta fram det goda exempel och de förebilder som finns. I slutet av mars 2019 är det dags. Då korar vi vinnarna i de olika kategorierna, säger Thomas Nilsson, ordförande i Swedish Gambling Award.
Spelbranschen har ett ansvar att verka för att minimera riskerna med spel och mer arbete inom spelansvar behövs. Kundnöjdhet betyder bland annat att spel främst inte ska handla om att vinna mycket pengar och få stora bonusar, utan om att ha roligt och bli underhållen. Och banbrytande ledare som vågar bryta normer för att ta ansvar behövs för att utveckla en bransch.
Juryn
- Thomas Nilsson (ordförande), Psykolog och grundare av Sustainable Interaction
- Ann-Sofie Olsson, Managementkonsult, InterPares
- Fredrik Svedjetun Chefsredaktör Resumé och Dagens Media
- Jeanette Fors-Andreé, Krishanterare, medietränare och medierådgivare
- Magnus Berglund, vd Kinglet
- Maria Kausits, Analytiker och partner SB Insight
- Pia Grahn, vd Regi Research & Strategi