Föreningen RISK, Riksförbundet för Spelkontroll, har fram till 18 december en kampanj som riktar sig mot allmännheten och handlar om att anmäla spelreklam. Kampanjen tar främst sikte på reklam som når unga och barn, men också i övrigt aggressiv, vilseledande och oetisk reklam. Ett av syftena är att skicka en signal till myndigheterna om att problem finns som måste åtgärdas. Läs med och skicka in din anmälan här.

Nyheter
Folkspels VD bloggar om spelutredningen
Folkspels VD skriver i ett blogginlägg om den aktuella spelutredningen och ideella sektorn och vad han önskar av utredaren i julklapp. Läs inlägget här
Stig H Johansson debatterar omreglering av spelmarknaden
Travtränaren Stig H Johansson skriver i en debattartikel i SvD om omregleringen av spelmarknaden. Läs här.
Spelberoendes Riksförbund om TV-reklam för spel
Kim Grahn, ordförande för Spelberoendes Riksförbund, skriver i en debattartikel om all TV-reklam för spel och problemet med reklam för nätcasino. Läs artikeln här.
Håkan Hallstedts debattartikel i DI om spelutredningen
Håkan Hallstedt, som är utsedd av regeringen att utreda omregleringen av spelmarknaden, skriver om utredningen i Dagens Industri, läs hans artikel här. Det finns ingen tid att förlora, skriver han.
Ideella sektorn om lucka i lotterilagen
Företrädare för ideella sektorn skriver i SVD om att lucka i lotterilagen drabbar dem, läs mer här
Pressmeddelande från SPER ”Äntligen tar mediebranschen ansvar”
Tidningsutgivarna har på SvD Brännpunkt aviserat att man tar initiativ till självreglering inom mediebranscher gällande spelannonser, i avvaktan på att en ny spelreglering kommer på plats. Tidningsutgivarna har beslutat att rikta en rekommendation till alla medlemsföretag om spelbolagsannonseringen.
-Detta är ett initiativ som bör applåderas. Spelbranschens Etiska Råd, SPER, har efterlyst precis denna typ av ansvarstagande från mediebranschen eftersom en skärpt lagstiftning kan dröja flera år. Hela 70 % av spelreklamen kommer från bolag som inte har tillstånd i Sverige, och många gör reklam för nätcasino som inte tillåtet i Sverige. Ofta är denna reklam osund och oetisk. Med TU:s rekommendationer kan man komma en bit på väg och få bort de värsta avarterna.
-SPER saknar dock en punkt i TU:s rekommendationer, nämligen att riskfyllda spel som nätcasino inte bör marknadsföras med höga bonusar. Bonusar är något som kan leda till spelproblem, eftersom de ofta är konstruerade så att man måste spela väldigt mycket för att få ut bonusen. TU:s initiativ för ansvarstagande är utmärkt. Nu hoppas vi på ansvar från TU och andra aktörer gällande att också få bort reklam med höga bonusar för riskfyllda spel.
Kontaktperson:
Maria Lindström
Generalsekreterare SPER
070-320 28 12
Tidningsutgivarna ställer krav på spelreklam
Tidningsutgivarna meddelar i SvD att man utfärdar rekommendationer till medlemsföretagen om spelbolagsannonser. Läs artikeln här
SPER kommentar i Resumé om medier och självsanering
SPER anser att mediebolagen måste ta större ansvar för annonserna. Lär med här
SPER kommenterar utredningsdirektiven om spelmarknaden
Maria Lindström, generalsekreterare för Spelbranschens etiska råd, kommenterar kommittédirektiven om omreglering av spelmarknaden, som regeringen beslutade om idag.
-Vi välkomnar att konsumentskyddet så tydligt sätts i centrum. Exempelvis är det bra att regeringen är så tydlig med att oseriösa företag ska stängas ute och att det behövs snabba åtgärder mot dem som bryter mot systemet.
-Det är viktigt med spelansvar och ansvarsfull marknadsföring. De reglerade bolagen i Sverige följer redan strikta riktlinjer för etisk marknadsföring och spelansvar. Exempelvis är det förbjudet att marknadsföra riskfyllda spel med höga bonusar. Jag önskar att utredaren utgår från försiktighetsprincipen gällande de mer riskfyllda spelen och marknadsföring.
-Jag tror det finns en irritation över aggressiv reklam för nätcasino och detta måste åtgärdas nu, det får inte dröja flera år. Främjandeförbudsutredningens förslag borde genomföras så snart som möjligt. Redan idag borde de oreglerade spelbolagen och medieföretagen ta ett större socialt ansvar och sluta med sådan marknadsföring som man vet triggar spelproblem, som bonusar.
För frågor kontakta Maria Lindström, generalsekreterare för SPER
Telefon: 070-320 28 12
Mail: maria.lindstrom@sper.se