Finalisterna i årets omgång av Swedish Gambling Award

Den 26 mars koras vinnarna av Swedish Gambling Award, utmärkelsen för en mer hållbar spelbransch. Nu presenteras de nominerade initiativen och ledarna, som har chansen att ta hem utmärkelsen.

 Av över 40 bidrag har 11 bidrag gått vidare till final i kategorierna hållbarhet, kundnöjdhet och ledarskap. De nominerade finalisterna har utsetts av en oberoende jury bestående av sju personer med lång erfarenhet och kunskap från såväl hållbarhet och spelansvar som marknadsföring och ledarskap.

– Vi fick väldigt intressanta bidrag i år och det var en lång juryprocess. Finalisterna tycker vi har gjort något extra inom aktuellt område. Initiativ och personer som kan vara förebilder är viktiga att lyfta fram i spelbranschen, säger Thomas Nilsson, ordförande i Swedish Gambling Award.

Det är branschorganisationen Sper som lanserat utmärkelsen Swedish Gambling Award. Syftet är att lyfta fram och premiera initiativ som bidrar till att skapa en mer hållbar och sund spelmarknad i Sverige. Bidragen kom från spelbolag, leverantörer och media som är aktiva på den svenska marknaden.

Finalister 2020

HÅLLBARHET

  • Svenska Spel – Vegas initiativ hållbarhet
  • Paf – Sänkt obligatorisk förlustgräns kombinerad med öppenhet
  • Novamedia/Postkodlotteriet – Omtänksamhet för miljoner
  • Zimpler – Självreglering för kanalisering och en sund spelmarknad 

KUNDNÖJDHET

  • ATG – Tid för omställning
  • Betsson Group – 24/7 assistance with zero waiting time
  • Novamedia/Postkodlotteriet – Tack Sverige

LEDARSKAP

  • Hasse Lord Skarplöth – ATG
  • Per Jaldung – Det självklara valet, Casino Cosmopol
  • Daniela Johansson – För viljan att göra spelbranschen hållbarare, Paf
  • Petra Forsström – Stark ledarskap som utvecklat hållbarhetsfrågor i hela spelbranschen

JURY

  • Thomas Nilsson (ordförande), Psykolog och grundare av Sustainable Interaction
  • Ann-Sofie Olsson, Managementkonsult, InterPares
  • Hanna Riberdahl, Vd, Sveriges Annonsörer
  • Magnus Berglund, Vd Kinglet och Gamblers Magazine
  • Maria Kausits, Analytiker och partner SB Insight / Sustainable Brand Index
  • Mats Georgson, PhD Marketing Communication, CMO Polygiene
  • Pia Grahn, fd. Vd Regi Research & Strategi