I coronatider prövas spelansvaret

”Jag har fått oroande signaler”, skrev socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi på sitt Facebookkonto förra veckan. Han refererar till spelreklam som han menar tar nya former under coronavirusets framfart och uppmanar personer som är oroliga över sitt spelande att stänga av sig på spelpaus.se.

Ministern har inte fel i sak. Felet ligger i att det över huvud taget finns anledning till oro.

Att stänga av sig på spelpaus.se må vara en symbol på framgång för politiken, men för branschen kan det inte tolkas som någonting annat än ett misslyckande.

Jag är väl medveten om de utmaningar som våra medlemmar, med några få undantag, går igenom just nu. Betting drabbas hårt när matcher ställs in och människor inte får samlas. Fysiskt spel på kasinon, restauranger och båtar har kraftigt begränsats, liksom bingohallarna som ekar tomma.

Att onlinecasino är en snabb och riskfylld produkt som kräver ökad försiktighet är väl känt. Och att fler söker sig till just casinot när det inte finns något att betta på är ingen vild gissning. Det är också ett rimligt antagande att människor kan komma att spela mer, såväl i tid som pengar, när vanliga aktiviteter ställs in och fritiden ökar.

Spelansvar ska inte kompareras, det finns inget som heter viktigare eller viktigast här. Men om det gjorde det skulle jag säga att spelansvaret är viktigare än någonsin.

Vi ser dagligen hur olika branscher verkligen bjuder till i dessa kristider. Förutom vårdpersonalen som är värda en alldeles egen hyllning, erbjuds vi lättnader som fri hemkörning, reducerat pris på hämtmat och halverad hyra för butiksägare, för att ta några exempel. Det finns en allmän önskan om att hjälpa till och bidra till människors välmående på sätt som både överraskar och värmer.

Och med all respekt för att man som licensierat spelbolag ska tillåtas tjäna pengar uppmanar jag nu våra medlemmar att ta sin del av ansvaret i den här situationen. Det här är inte en tid för hårdför nyrekrytering av kunder, ej heller för att locka till mer spel än vad kundens plånbok tillåter.

Det här är en tid för manifestering av det spelansvar jag vet att ni alla står för.

Socialförsäkringsministern avslutar sitt Facebookinlägg med uppmaningen att människor ska dela skärmdumpar med ”exempel på aggressiv spelreklam”. I nöden prövas vännen, brukar det heta. I coronatider prövas spelansvaret, säger jag. Låt oss se till att vår socialförsäkringsminister inte tilldelas några skärmdumpar. För branschens skull, men framför allt för kundernas skull.

***

Den 1 april träffas spelmarknadsutredningens expertgrupp där Sper sitter med. På agendan står bland annat diskussion kring åtgärder för att stänga ute olicensierade aktörer samt ytterligare åtgärder för att begränsa marknadsföring av spel.

***

Den här veckan ska Statskontoret komma med sin årliga rapport. Rapporten syftar till att följa upp och utvärdera omregleringen av spelmarknaden, där effekterna på folkhälsan är en parameter.

***

Jenny Nilzon
vd, SPER