Nyheter

RON fäller direktreklam från Vinnarum Casino

Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON, fäller direktreklam från Vinnarum Casino för att vara vilseledande. Anmälarna har fått hem direktreklam benämnd ”värdecheck” som ser ut som utbetalningsavi eller liknande. Läs mer om fällningen här.

SPER:s pressmeddelande om RISKs anmälningskampanj

”Bra kampanj för spelreklam!”

Föreningen Riksförbundet Spelkontroll (RISK) genomför en kampanj för att anmäla spelreklam. Tips samlas in från allmänheten. RISK vill särskilt få bort spelreklam som riktas till barn och unga, och i övrigt oetisk reklam.

-Det är positivt att frågan uppmärksammas på det här sättet genom en kampanj som engagerar allmänheten. En grundbult för konsumentskyddet är att det är ordning och reda på hur spel marknadsförs. Det är bra om det skickas en signal till myndigheterna att det finns problem som bör åtgärdas.

-En bra åtgärd är att införa ett verkningsfullt främjandeförbud. Det skulle få stopp på stora delar av reklamen för nätcasino från bolag som inte har tillstånd att bedriva verksamhet i Sverige. Den reklamen är ofta aggressiv och kan trigga spelproblem.

För mer information:

Maria Lindström, generalsekreterare för SPER

Tfn: 070-320 28 12

Föreningen RISK massanmäler spelreklam

Föreningen RISK, Riksförbundet för Spelkontroll, har fram till 18 december en kampanj som riktar sig mot allmännheten och handlar om att anmäla spelreklam. Kampanjen tar främst sikte på reklam som når unga och barn, men också i övrigt aggressiv, vilseledande och oetisk reklam. Ett av syftena är att skicka en signal till myndigheterna om att problem finns som måste åtgärdas. Läs med och skicka in din anmälan här.

Pressmeddelande från SPER ”Äntligen tar mediebranschen ansvar”

Tidningsutgivarna har på SvD Brännpunkt aviserat att man tar initiativ till självreglering inom mediebranscher gällande spelannonser, i avvaktan på att en ny spelreglering kommer på plats. Tidningsutgivarna har beslutat att rikta en rekommendation till alla medlemsföretag om spelbolagsannonseringen.

-Detta är ett initiativ som bör applåderas. Spelbranschens Etiska Råd, SPER, har efterlyst precis denna typ av ansvarstagande från mediebranschen eftersom en skärpt lagstiftning kan dröja flera år. Hela 70 % av spelreklamen kommer från bolag som inte har tillstånd i Sverige, och många gör reklam för nätcasino som inte tillåtet i Sverige. Ofta är denna reklam osund och oetisk. Med TU:s rekommendationer kan man komma en bit på väg och få bort de värsta avarterna.

-SPER saknar dock en punkt i TU:s rekommendationer, nämligen att riskfyllda spel som nätcasino inte bör marknadsföras med höga bonusar. Bonusar är något som kan leda till spelproblem, eftersom de ofta är konstruerade så att man måste spela väldigt mycket för att få ut bonusen. TU:s initiativ för ansvarstagande är utmärkt. Nu hoppas vi på ansvar från TU och andra aktörer gällande att också få bort reklam med höga bonusar för riskfyllda spel.

 

Kontaktperson:

Maria Lindström

Generalsekreterare SPER

070-320 28 12