Nyheter

SVT: Spelbolagen satsar miljarder på reklam

Spelbolagen satsar miljardbelopp på reklam, mest satsar utländska spelbolag som står utanför svensk lagstiftning. Det visar siffror som SVT Nyheter tagit del av. Karin har blivit fri från sitt spelberoende, men påminns ständigt om spelvärlden genom aggressiva reklamkampanjer. SVT.SE

Krönika om spelreglering i Veckans Affärer

Det har gått 171 år sedan den första svenska lagstiftningen om lotterier trädde i kraft – men nu har det spårat ur. Det är hög tid för Sverige att ta hänsyn till den digitala verkligheten och anpassa spelregleringen därefter, skriver VA:s krönikörer.

Läs krönikan här

P1: Licens på spel och dobbel

Utländska spelbolag gör rekordvinster samtidigt som Svenska Spel tappar marknadsandelar. I dag är majoritet av riksdagen för att ett licenssystem för utländska spelbolag införs, men hur kommer det påverka spelandet och spelmissbruket? Samtal med Jakob Jonsson, leg. psykolog och docent på Stockholms Universitet.  Lyssna på programmet här 

Svenska Spels vd: Marknaden växer mer än vi

Svenska Spel har länge varit en statlig kassako med årliga utdelningar på i snitt 5 miljarder kronor. Men konkurrensen hårdnar och vd:n Lennart Käll hissar varningsflagg inför framtiden.
”Om vi inte får de rätta förutsättningar tror jag att det blir svårt för oss att leverera det resultat som staten är van vid”, säger han till Di. läs mer här

SPER fäller Postkodlotteriet

Styrelsen för SPER, Spelbranschens Etiska Råd, har beslutat att fälla ett reklamerbjudande från Svenska Postkodlotteriet för att vara vilseledande. Reklamen anses strida mot rådets riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring. I ett e-postutskick har erbjudande funnits om ”tidsbegränsat erbjudande – flygresa på köpet”. Reklamen har ansetts vara vilseledande, eftersom det i utskicket inte framgått att konsumenten vid köp av en eller flera lotter binder upp sig för köp i tre månader. Reklamen har granskats av SPER:s expertgrupp för marknadsföring, SEEM.
– Vi i SPER har ett system för att se till att medlemsföretagen följer våra riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring. Att Postkodlotteriet nu fälls är ett exempel på att systemet fungerar, säger Maria Lindström, generalsekreterare för SPER.
Postkodlotteriet ingår i den frivilliga sammanslutningen som SPER är. Styrelsen var enig i sitt beslut och Postkodlotteriet deltog själva i beslutet om en fällning.
Roger Magnergård, presschef på Postkodlotteriet, säger:
– Det är beklagligt att vi uttryckt oss vilseledande. Nu har vi börjat använda ett system så att något liknande inte ska kunna ske i framtiden.

Läs mer om SEEM här

För mer information, kontakta:
Maria Lindström, Generalsekreterare SPER, 070-320 28 12
Roger Magnergård, Presschef Corporate Communications, Postkodlotteriet, 070-232 40 80

SPER arrangerar seminarium i Almedalen

”Vem drar högsta vinsten på spelmarknaden?”

Tid: 30/6 kl. 08:45 – 10:00
Plats: Kronstallgränd 4

Med en lagstiftning utom kontroll ser spelreglerna helt olika ut för bolag på samma marknad. Vad händer med konsumenterna och marknaden när utländska spelbolag kan marknadsföra sig i både kvällspress och tv? Och vad kan den nya främjandeförbudsutredningen få för effekt?

Meverkande:
Hans Skarplöth, ordförande SPER, hälsar välkommen
Claes de Faire, Chefredaktör, Resumé, moderator
Maria Lindström, Generalsekreterare, Spelbranschens Etiska Råd.
Gustaf Hoffstedt, Generalsekreterare, Branschföreningen för Onlinespel.
Joakim Rönngren, Kommunikationsdirektör, Lotteriinspektionen.
Anders Ericson, VD, Sveriges Annonsörer.
Gustav Sundgren, Ordförande, RISK.

Seminariet arrangeras av SPER och Resumé i samarbete.

Välkomna!