Tidningsutgivarna meddelar i SvD att man utfärdar rekommendationer till medlemsföretagen om spelbolagsannonser. Läs artikeln här

Nyheter
SPER kommentar i Resumé om medier och självsanering
SPER anser att mediebolagen måste ta större ansvar för annonserna. Lär med här
SPER kommenterar utredningsdirektiven om spelmarknaden
Maria Lindström, generalsekreterare för Spelbranschens etiska råd, kommenterar kommittédirektiven om omreglering av spelmarknaden, som regeringen beslutade om idag.
-Vi välkomnar att konsumentskyddet så tydligt sätts i centrum. Exempelvis är det bra att regeringen är så tydlig med att oseriösa företag ska stängas ute och att det behövs snabba åtgärder mot dem som bryter mot systemet.
-Det är viktigt med spelansvar och ansvarsfull marknadsföring. De reglerade bolagen i Sverige följer redan strikta riktlinjer för etisk marknadsföring och spelansvar. Exempelvis är det förbjudet att marknadsföra riskfyllda spel med höga bonusar. Jag önskar att utredaren utgår från försiktighetsprincipen gällande de mer riskfyllda spelen och marknadsföring.
-Jag tror det finns en irritation över aggressiv reklam för nätcasino och detta måste åtgärdas nu, det får inte dröja flera år. Främjandeförbudsutredningens förslag borde genomföras så snart som möjligt. Redan idag borde de oreglerade spelbolagen och medieföretagen ta ett större socialt ansvar och sluta med sådan marknadsföring som man vet triggar spelproblem, som bonusar.
För frågor kontakta Maria Lindström, generalsekreterare för SPER
Telefon: 070-320 28 12
Mail: maria.lindstrom@sper.se
Artikel i GP om nätcasinon och bonusar
I Göteborgsposten skrivs om att spelbolag på Malta bombarderas oss med reklam. Flera lockar med välkomstbonusar, men det låter för bra för att vara sant – vilket det också är! GP har granskat ett bonuserbjudande. Läs mer här
Artikel i GP om att det oreglerade nätspelet får kritik
I Göteborgsposten skrivs om att det oreglerade nätspelet får kritik från många håll. Det är på konsumentsidan förlorarna finns. Det är beroendeframkallande spel det rör sig om. Läs mer här
Civilminstern på DN-debatt om spelutredningen
Civilministern meddelar att utredningen om omreglering på spelmarknaden ska tillsättas nu, och att konsumentskyddet ska stå i centrum. Exempelvis ska oseriösa aktörer stängas ute. Läs mer här
SPER kommenterar civilministerns artikel om licensutredningen
Maria Lindström, generalsekreterare för Spelbranschens etiska råd, kommenterar civilminister Ardalan Shekarabis debattartikel i Dagens Nyheter om att tillsätta en utredning för licenser på spelmarknaden
-Jag håller med civilministern om att det är problematiskt att en stor del av den svenska spelmarknaden idag utgörs av utländska aktörer, som inte följer svenska regler. Det är bra att regeringen tar frågan om konsumentskydd på största allvar och att oseriösa aktörer ska stängas ute.
-Vi har ingen åsikt om licenssystem är det rätta eller inte. Det viktiga är att sociala skyddsintressen står i centrum, oavsett reglering. En sund och etisk marknadsföring är grundläggande. Exempelvis bör inte riskfyllda spel, som nätcasino, få marknadsföras med höga bonusar. Dessa triggar spelmissbruk. De bolag som har tillstånd i Sverige har genom självreglering redan skrivit under på att inte marknadsföra farliga spel med höga bonusar.
-Ett problem är att det tar flera år innan en omreglering är på plats. Frågan är vad som händer under tiden med den aggressiva marknadsföringen för nätcasinon. Vi vill uppmana oreglerade spelbolag och mediebranschen att rensa bort den värsta marknadsföringen redan nu.
För frågor kontakta Maria Lindström, generalsekreterare för SPER
Telefon: 070-320 28 12
Mail: maria.lindstrom@sper.se
Debattartikel om ”Oseriösa spelbolag lockar till missbruk”
Svenska Spels VD Lennart Käll skriver i Aftonbladet att mediebolagen borde tillämpa en försiktighetsprincip när det gäller att ta in oetiska annonser för nätcasino, och att spelbolagen själva borde slopa de värsta avarterna av erbjudanden. Läs debattartikeln här http://www.aftonbladet.se/debatt/article21425552.ab
Krönika i Aftonbladet om bonusar och nätspelande
SPER:s debattartikel om spelreklam för nätcasino
Den massiva ökningen av reklam för nätcasino är problematisk av flera anledningar. Det finns sätt att göra något åt situationen här och nu. Läs SPERs debattartikel i Dagens Samhälle här.