Nyheter

Casino Cosmopol kompromissar inte med spelansvaret

Under 2014 gjordes 1 119 398 besök på Casino Cosmopols fyra kasinon. Bolagets nettospelintäkter uppgick till 1 159 MSEK, vilket är en nedgång med 0,7 % jämfört med 2013. Under året infördes ett antal nya åtgärder och förbättringar av Casino Cosmopols spelansvar, där den största förändringen är ett betydligt större samarbete mellan Svenska Spel och Casino Cosmopol i spelansvarsfrågorna. Läs mer 

Nya förskrifter för EMV lotterier

Lotteriinspektionen har meddelat nya föreskrifter avseende on-line lotterier som erbjuds av de spelbolag som ligger under tillsyn av Lotteriinspektionen.

Föreskrifterna avser bl.a. att minimera eventuella sociala skadeverkningar för den enskilde av spelverksamheten. Regleringen utgör en miniminivå och är till sin form generell dvs. den gäller samtliga aktörer som anordnar lotterier enligt 21a § lotterilagen.

Den föreslagna regleringen syftar också till att, så långt myndighetens mandat sträcker sig, genomföra Europeiska Kommissionens rekommendation av den 14 juli 2014 om principer för att skydda konsumenter och spelare i samband med onlinespelstjänster och för att förhindra att underåriga spelar onlinespel om pengar (2014/47/EU).

Föreskrifterna träder ikraft den 1 juli 2015.  Läs meddelandet i sin helhet här 

SVT uppmärksammar aggressiv spelreklam

Internetcasinon har börjat erbjuda sina kunder att spela mot betalning på faktura. Samtidigt fortsätter trenden med en aggressiv spelreklam. Det rapporterar PLUS. Läs artikeln och se programmet här.

I Debatt berättas om att kortlekar har förbjudits på flera fängelser för att förhindra ökade spelskulder. Se hela SVT debatt här.

SPER fäller ATG:s reklam

Styrelsen för Spelbranschens Etiska Råd (SPER) har beslutat att fälla en reklamfilm i TV från spelbolaget ATG. Filmen anses strida mot rådets riktlinjer för marknadsföring. Anledningen är att en sekvens i filmen kan uppfattas som missvisande kring bipolär sjukdom och därmed riskera att förstärka fördomar.

Lotteriinspektionen, som utövar tillsyn över att de statligt kontrollerade bolagen följer regeringens villkor för marknadsföring, menar att SPER:s prövning väl kompletterar myndighetstillsynen.

– Det är inte vår sak att kommentera SPER:s prövning i sak, men vi kan ändå konstatera att detta är ett exempel på att en väl fungerande självreglering fyller en viktig funktion när det gäller att fastställa vad som är etiskt godtagbar spelreklam, säger Håkan Hallstedt, Lotteriinspektionens generaldirektör.

Läs mer