Under 2014 gjordes 1 119 398 besök på Casino Cosmopols fyra kasinon. Bolagets nettospelintäkter uppgick till 1 159 MSEK, vilket är en nedgång med 0,7 % jämfört med 2013. Under året infördes ett antal nya åtgärder och förbättringar av Casino Cosmopols spelansvar, där den största förändringen är ett betydligt större samarbete mellan Svenska Spel och Casino Cosmopol i spelansvarsfrågorna. Läs mer

Nyheter
Nya förskrifter för EMV lotterier
Lotteriinspektionen har meddelat nya föreskrifter avseende on-line lotterier som erbjuds av de spelbolag som ligger under tillsyn av Lotteriinspektionen.
Föreskrifterna avser bl.a. att minimera eventuella sociala skadeverkningar för den enskilde av spelverksamheten. Regleringen utgör en miniminivå och är till sin form generell dvs. den gäller samtliga aktörer som anordnar lotterier enligt 21a § lotterilagen.
Den föreslagna regleringen syftar också till att, så långt myndighetens mandat sträcker sig, genomföra Europeiska Kommissionens rekommendation av den 14 juli 2014 om principer för att skydda konsumenter och spelare i samband med onlinespelstjänster och för att förhindra att underåriga spelar onlinespel om pengar (2014/47/EU).
Föreskrifterna träder ikraft den 1 juli 2015. Läs meddelandet i sin helhet här
”Mobilkasinona gör det lättare att smyga med det”
Allt fler söker hjälp för sitt spelmissbruk. Till Spelberoendes förening i Borlänge är 90 procent av de som söker nätkasinospelare. De lättillgängliga mobilkasinona gör det lättare för fler att trilla dit. Läs mer
Gruppbehandling hjälper spelberoende
Västerås stad fortsätter sin satsning på gruppbehandling mot spelberoende. Modellen har testats ett par år och gett bra resultat. En ny behandlingsgrupp träffas under våren. Läs mer här
Spelberoendesförening vill reglera spelreklam
Förra året ökade spelreklamen i Sverige med 75 procent. Missbruksvården är bekymrade över att fler ska få svårare att låta bli. Nu vill spelberoendes riksförbund att staten ska utreda spelbolagens reklam. Lyssna på intervjun här
Spelmissbruket ökar bland unga i Stockholm
Nätkasinon och vadslagning. Bonusar vid registrering och aggressiv reklam, särskilt under jul- och nyårshelgerna.
Nu slår Beroendecentrum i Stockholm larm om det ökade spelmissbruket bland unga i länet. Läs mer
Debattartikel: Regeringen riskerar missa målet med spelpolitiken
SPER och Spelberoendes Riksförbund i gememsamt utspel: Regeringen riskerar att missa målet med spelpolitiken!
I en debattartikel i Dagens Samhälle riktar Petra Forsström, SPER samt Kim Grahn, Spelberoendes Riksförbund, ett antal krav till civilminister Ardalan Shekarabi och andra ansvariga politiker. Läs mer här.
SVT uppmärksammar aggressiv spelreklam
Internetcasinon har börjat erbjuda sina kunder att spela mot betalning på faktura. Samtidigt fortsätter trenden med en aggressiv spelreklam. Det rapporterar PLUS. Läs artikeln och se programmet här.
I Debatt berättas om att kortlekar har förbjudits på flera fängelser för att förhindra ökade spelskulder. Se hela SVT debatt här.
Norsk expertgrupp vill stoppa utländska spelreklam i TV
Lotteriinspektionen berättar på sin hemsida om en norsk rapport där man bland annat vill se över möjligheten att hindra utländska spelbolag att sända TV-reklam riktad mot Norge. Rapporten kommenteras även i nättidningen Gambling Compliance.
Läs mer här:
Rapporten – Grenselause pengespel – krev ny teknologi ny regulering?
SPER fäller ATG:s reklam
Styrelsen för Spelbranschens Etiska Råd (SPER) har beslutat att fälla en reklamfilm i TV från spelbolaget ATG. Filmen anses strida mot rådets riktlinjer för marknadsföring. Anledningen är att en sekvens i filmen kan uppfattas som missvisande kring bipolär sjukdom och därmed riskera att förstärka fördomar.
Lotteriinspektionen, som utövar tillsyn över att de statligt kontrollerade bolagen följer regeringens villkor för marknadsföring, menar att SPER:s prövning väl kompletterar myndighetstillsynen.
– Det är inte vår sak att kommentera SPER:s prövning i sak, men vi kan ändå konstatera att detta är ett exempel på att en väl fungerande självreglering fyller en viktig funktion när det gäller att fastställa vad som är etiskt godtagbar spelreklam, säger Håkan Hallstedt, Lotteriinspektionens generaldirektör.