Nyheter

I coronatider prövas spelansvaret

”Jag har fått oroande signaler”, skrev socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi på sitt Facebookkonto förra veckan. Han refererar till spelreklam som han menar tar nya former under coronavirusets framfart och uppmanar personer som är oroliga över sitt spelande att stänga av sig på spelpaus.se.

Ministern har inte fel i sak. Felet ligger i att det över huvud taget finns anledning till oro.

Att stänga av sig på spelpaus.se må vara en symbol på framgång för politiken, men för branschen kan det inte tolkas som någonting annat än ett misslyckande.

Jag är väl medveten om de utmaningar som våra medlemmar, med några få undantag, går igenom just nu. Betting drabbas hårt när matcher ställs in och människor inte får samlas. Fysiskt spel på kasinon, restauranger och båtar har kraftigt begränsats, liksom bingohallarna som ekar tomma.

Att onlinecasino är en snabb och riskfylld produkt som kräver ökad försiktighet är väl känt. Och att fler söker sig till just casinot när det inte finns något att betta på är ingen vild gissning. Det är också ett rimligt antagande att människor kan komma att spela mer, såväl i tid som pengar, när vanliga aktiviteter ställs in och fritiden ökar.

Spelansvar ska inte kompareras, det finns inget som heter viktigare eller viktigast här. Men om det gjorde det skulle jag säga att spelansvaret är viktigare än någonsin.

Vi ser dagligen hur olika branscher verkligen bjuder till i dessa kristider. Förutom vårdpersonalen som är värda en alldeles egen hyllning, erbjuds vi lättnader som fri hemkörning, reducerat pris på hämtmat och halverad hyra för butiksägare, för att ta några exempel. Det finns en allmän önskan om att hjälpa till och bidra till människors välmående på sätt som både överraskar och värmer.

Och med all respekt för att man som licensierat spelbolag ska tillåtas tjäna pengar uppmanar jag nu våra medlemmar att ta sin del av ansvaret i den här situationen. Det här är inte en tid för hårdför nyrekrytering av kunder, ej heller för att locka till mer spel än vad kundens plånbok tillåter.

Det här är en tid för manifestering av det spelansvar jag vet att ni alla står för.

Socialförsäkringsministern avslutar sitt Facebookinlägg med uppmaningen att människor ska dela skärmdumpar med ”exempel på aggressiv spelreklam”. I nöden prövas vännen, brukar det heta. I coronatider prövas spelansvaret, säger jag. Låt oss se till att vår socialförsäkringsminister inte tilldelas några skärmdumpar. För branschens skull, men framför allt för kundernas skull.

***

Den 1 april träffas spelmarknadsutredningens expertgrupp där Sper sitter med. På agendan står bland annat diskussion kring åtgärder för att stänga ute olicensierade aktörer samt ytterligare åtgärder för att begränsa marknadsföring av spel.

***

Den här veckan ska Statskontoret komma med sin årliga rapport. Rapporten syftar till att följa upp och utvärdera omregleringen av spelmarknaden, där effekterna på folkhälsan är en parameter.

***

Jenny Nilzon
vd, SPER

Header Swedish Gambling Awards

Finalisterna i årets omgång av Swedish Gambling Award

Den 26 mars koras vinnarna av Swedish Gambling Award, utmärkelsen för en mer hållbar spelbransch. Nu presenteras de nominerade initiativen och ledarna, som har chansen att ta hem utmärkelsen.

 Av över 40 bidrag har 11 bidrag gått vidare till final i kategorierna hållbarhet, kundnöjdhet och ledarskap. De nominerade finalisterna har utsetts av en oberoende jury bestående av sju personer med lång erfarenhet och kunskap från såväl hållbarhet och spelansvar som marknadsföring och ledarskap.

– Vi fick väldigt intressanta bidrag i år och det var en lång juryprocess. Finalisterna tycker vi har gjort något extra inom aktuellt område. Initiativ och personer som kan vara förebilder är viktiga att lyfta fram i spelbranschen, säger Thomas Nilsson, ordförande i Swedish Gambling Award.

Det är branschorganisationen Sper som lanserat utmärkelsen Swedish Gambling Award. Syftet är att lyfta fram och premiera initiativ som bidrar till att skapa en mer hållbar och sund spelmarknad i Sverige. Bidragen kom från spelbolag, leverantörer och media som är aktiva på den svenska marknaden.

Finalister 2020

HÅLLBARHET

  • Svenska Spel – Vegas initiativ hållbarhet
  • Paf – Sänkt obligatorisk förlustgräns kombinerad med öppenhet
  • Novamedia/Postkodlotteriet – Omtänksamhet för miljoner
  • Zimpler – Självreglering för kanalisering och en sund spelmarknad 

KUNDNÖJDHET

  • ATG – Tid för omställning
  • Betsson Group – 24/7 assistance with zero waiting time
  • Novamedia/Postkodlotteriet – Tack Sverige

LEDARSKAP

  • Hasse Lord Skarplöth – ATG
  • Per Jaldung – Det självklara valet, Casino Cosmopol
  • Daniela Johansson – För viljan att göra spelbranschen hållbarare, Paf
  • Petra Forsström – Stark ledarskap som utvecklat hållbarhetsfrågor i hela spelbranschen

JURY

  • Thomas Nilsson (ordförande), Psykolog och grundare av Sustainable Interaction
  • Ann-Sofie Olsson, Managementkonsult, InterPares
  • Hanna Riberdahl, Vd, Sveriges Annonsörer
  • Magnus Berglund, Vd Kinglet och Gamblers Magazine
  • Maria Kausits, Analytiker och partner SB Insight / Sustainable Brand Index
  • Mats Georgson, PhD Marketing Communication, CMO Polygiene
  • Pia Grahn, fd. Vd Regi Research & Strategi

Hänt i omvärlden

Spanien vill skärpa reglerna för spelansvar och marknadsföring

 

Spaniens ansvariga myndighet för spelreglering har lanserat ett offentligt samråd om nya regler för spel. Förslaget innefattar regler för ansvarsfullt spelande för operatörer och introducerar också nya regler för reklam, kampanjer och sponsring.

Regleringsmyndigheten La Dirección General de Ordenación del Juego (DGOJ) har remitterat ett förslag till nya regler och förordning för marknadsföring och ansvarsfullt spelande. Remissvaren ska vara myndigheten tillhanda senast den 16 mars.

Syfte att balansera kommersiella intressen och konsumentskydd

Den nya förordningen ska stärka lagen från 2011 då Spanien reglerade onlinespelmarknaden. Allt sedan dess har marknadsföringen av spel ökat och den allmänna opinionen har synpunkter på det. I utkastet till förordningen sägs att parlamentariker delar allmänhetens oro och förslaget syftar till att balansera operatörernas kommersiella intressen med adekvat skydd för konsumenterna, särskilt ungdomar.

De nya marknadsföreskrifterna gäller speloperatörer och affiliates och förbjuder dem att marknadsföra bl.a. varumärken.

Förbud mot kändisar och begränsad bonus

All reklam måste vara sanningsenlig och ansvarstagande för att inte främja överdrivet spel, användning av bilder som lyxprodukter eller pengar kommer att betraktas som ett brott mot kravet på socialt ansvar. Annonser som uppmuntrar tittaren att dela annonsen med andra kommer också att anses vara ansvarslösa.

Sponsoravtal som inbegriper namnrättigheter till sportevenemang kommer att bli förbjudna, liksom alla namnrättigheter relaterade till idrottslag eller någon annan enhet utanför spel- och spelsektorn. Användning av kändisar i marknadsföring föreslås också förbjudas.

Vidare kommer inga kampanjerbjudanden över 100 euro att tillåtas för nya kunder. Förslaget innebär också att regleringsmyndigheten kommer att kunna sätta gränser för värdet av kampanjer även till befintliga kunder.

Bonusar måste visas separat från insatta pengar på spelarens konto och bonusreglerna bör inte hindra spelare från att ta ut insatta pengar, medan lojalitetsbonusar endast kan erbjudas utan att kräva att spelare genomför ett antal satsningar eller spel för att bonusen ska släppas. Spelare som har ökat sin insättningsgräns ska uteslutas från kampanjer under en period av 30 dagar efter ökningen, och inga kampanjer får skickas till spelare som har stängt sitt konto.

Gratisspel föreslås endast erbjudas till registrerade spelare som är inloggade och måste exakt replikera chanserna att vinna jämfört med om man spelat om pengar, för att inte ge spelarna ett felaktigt intryck.

Förslaget beräknas träda ikraft 1 juli 2020.

 

Avstängningsregister för kreditlån i Spanien

I Spanien planeras även för en lansering av ett register för självavstängning från möjligheten att ta kreditlån. Detta register har tagits fram i samarbete mellan den spanska federationen för rehabiliterade spelare (FEJAR), den spanska föreningen för Fintech & Insurtech (AEFI) och DGOJ, spaniens spelreglerare. Registret kommer att lanseras under våren 2020.

 

Förvirring i Tyskland om ny spelreglering

Utkastet till ny spelreglering i Tyskland, som godkändes provisoriskt av landets 16 förbundsländer, har lett till förvirring bland politiker och i spelbranschen. 

Utkastet innehåller ett välkomnat förslag att inrätta en nationell spelmyndighet med stora befogenheter inklusive möjligheter att bekämpa olicensierade operatörer, tillsammans med förslag som kritiker säger visar en fullständig brist på förståelse för dagens konsumenter och för modern teknik.

Förslaget avslutar Tysklands långsiktiga men ineffektiva förbud mot onlinecasino genom att tillåta en nationell tillsynsmyndighet att utfärda onlinecasinolicenser, men tillåter samtidigt varje förbundsland att bestämma vilka onlinespel som ska tillåtas, vilket har lett till förvirring.

Utkastet tillåter slots och poker online och ger förbundsländerna befogenhet att godkänna andra kasinospel som roulett och blackjack, medan livebetting bara föreslås tillåtas i väldigt begränsad form såsom på nästa mål.

Många röster hörs som säger att besvikna konsumenter kommer att vända sig till erbjudanden på svarta marknaderna som inte uppfyller lagkraven.

Källa: Gaming Intelligence

Tre nya medlemmar

Spelaktörerna More tech group, Yggdrasil och Game Lounge har valts in som medlemmar i Sper. Organisationerna ställer sig därmed bakom Spers arbete för att skapa en mer hållbar spelbransch.

More Tech Group är ett spelbolag som erbjuder vadslagsningsprodukter under svensk licens sedan 2019 med en månatlig insättningsgräns på 3000 kronor per spelare.

− Vi vill genom Sper vara med och påverka andra spelbolag att ta större spelaransvar. Det är hög tid att spelbranschen visar att det dåliga ryktet inte är applicerbart på majoriteten av aktörer och att det finns spelbolag som tar sitt sociala ansvar, säger Thomas Winther, vd More Tech Group.

Yggdrasil är en svensk spelutvecklare som etablerades 2013. Sedan starten har företaget tagit positionen som en av spelbranschens mest innovativa och framgångsrika spelutvecklare. Game Lounge är ett affiliateföretag som grundades 2011 och ägs även det av EEI. Game Lounge tillhandahåller digital marknadsföring för den globala onlinekasinomarknaden och har flera olika affiliatesajter däribland Sveacasino.

− Vi ser en positiv tendens att fler aktörer vill vara med och ta ett gemensamt ansvar för utvecklingen i spelbranschen. Dialog och kunskapsutbyte är viktiga komponenter där Sper är en naturlig plattform, säger Jenny Nilzon, vd för Sper.

Omvärldsnytt i spelbranschen

Förbud mot spel med kreditkort i UK

Från och med april får inte brittiska konsumenter betala spel med kreditkort med undantag för fysiska lotter. Förbudet kommer att påverka cirka 800 000 vuxna spelare i Storbritannien och syftar till att minska risken för spelproblem. En undersökning från Gambling Commission visar att 22 procent av de som spelar online och betalar med kreditkort klassificeras som problemspelare.

Förutom kreditkortsförbudet har Gambling Commission beslutat om ett nytt licensvillkor som träder i kraft i mars, vilket innebär att alla speloperatörer ska ge sina kunder tillgång till GAMSTOP-självavstängningssystem. Senast den 31 mars kommer alla onlineoperatörer att vara skyldiga att ansluta sig till systemet för självavstängning.

Australien fortsätter kamp mot olicensierat spel

Den australiska kommunikations- och mediemyndigheten (ACMA) fortsätter sin kamp mot olicensierade spelwebbplatser med avsikt att blockera ytterligare nio webbplatser

ACMA avser att begära att internetleverantörer (ISP:er) ska blockera nio olagliga iGaming-webbplatser och har uppmanat australiska användare av dessa webbplatser att dra tillbaka sina pengar omedelbart.

I november förra året blev Emu Casino det första onlinecasino som blockerades i Australien. Därefter har kasinot lämnat den australiska marknaden och har tillåtit kunder att få tillbaka sina insatta medel. De senaste operatörerna som ska blockeras inkluderar Roo Casino, GW Casino, Wager Beat, Joe Fortune, Ignition Casino, Casino Dingo, AU Slots, Top Bet och XBet.

ACMA bekräftade att drygt 80 klagomål har inkommit avseende webbplatserna, som har riktat sig mot australiska spelare i strid med landets Interactive Gambling Act 2001.

Mer än 90 olagliga operatörer har lämnat den australiensiska marknaden sedan 2017, då ACMA verkställde nya regler för illegala offshore-spel.

Malta har utdömt den högsta sanktionen hittills

Malta Gaming Authority (MGA) har utdömt sin högsta ekonomiska påföljd hittills, till Blackrock Media Limited. MGA har utdömt en ekonomisk sanktion på 2,34 miljoner euro till operatören för att den erbjudit sina tjänster utan att ha licens. Det är resultatet av en gemensam utredning av MGA och Maltas polis. Företaget har processat betalningar mellan kunder i samband med spel utan att ha en giltig licens för detta.

Konsumentskyddet hotas från en grå spelmarknad

Nu har vi precis inlett det andra året med en ny spellagstiftning. Menar regeringen allvar med vikten av ett högt konsumentskydd måste vi i år få bukt med de olicensierade spelbolagen.

Varje dag spelar över 200 000 svenskar om pengar och när ett år har gått har nästan varannan svensk ägnat sig åt spelande på ett eller annat sätt. Ingen ska behöva råka illa ut på grund av sitt spelande och därför finns en rad lagar, regler och skyddsnät. Därför övervakar Spelinspektionen och Konsumentverket spelmarknaden. Därför finns Sper.

För de allra flesta betyder dock spel ren underhållning och vi som arbetar i den här branschen ser oss som en del av underhållningsindustrin. Att lagar och regler följs ska för oss och våra medlemmar vara en självklarhet.

Förra året omreglerades spelmarknaden, och mycket bra har kommit ur omregleringen. Visserligen inleddes året med en stundtals hätsk debatt om spelreklamen, men även om det kändes lite förhastat och orättvist där och då, tror jag vi kan enas om att det kom någonting bra ur debatten. Spelreklamens volym har dragits ned, i dubbel bemärkelse.

Under det första året uppmärksammades också de luddiga marknadsföringsreglerna och vi fick en mycket sträng tillämpning av måttfullhetskravet. Dock har inte Patent- och Marknadsdomstolens dom överklagats, vilket är synd. Vi har därmed inte fått prejudikat från högsta instans utan den befintliga domen blir mer av en indikation.

Samtidigt förleds den utomstående att tro att kanaliseringen är en odelad framgång, det vill säga hur stor del av spelandet som sker hos licensierade bolag. Riksdagens mål är en kanalisering på 90 procent. Spelinspektionens senaste mätning visade att den idag är ca 85 procent. I själva verket kan den till och med vara en lägre för vissa produktgrupper. Trots detta säger sig socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi vara mycket nöjd.

Det är oroande och högst problematiskt att olicensierade bolag jagar kunder på den svenska marknaden. Ett olicensierat bolag omfattas inte av svensk spellag och bryr sig föga om det svenska konsumentskyddet.

Kanske skulle det vara något mindre problematiskt om konsumenten själv hade intresse av att bara spela på licensierade sajter. Men det kan man inte förlita sig på. En färsk undersökning som Spelinspektionen låtit Novus göra, visar nämligen att 95 procent av respondenterna inte vet hur man ser att en spelsajt har svensk licens.

Ardalan Shekarabi brukar tala om att matchfixning ska ”rökas ut” från spelmarknaden. Vi utgår ifrån att det även gäller olicensierat spel och hoppas att det bolmar rejält 2020.

Jenny Nilzon
vd, Sper

Omvärldsnytt från europa

Barnombudsmannen i UK har uppmanat regeringen att ändra landets spellag så att ”loot boxes”omfattas av lagen

En rapport, beställd av Barnombudsmannen, visar hur barn tycker om att spela online och hur spel kan hjälpa dem att bygga strategiska, lagarbete och kreativa färdigheter. Barn beskriver hur de utvecklas av onlinespel och ger en chans att få nya vänner.

Rapporten visar också på nackdelarna, och framhäver särskilt hur många barn som spenderar pengar på ”in-game” köp eftersom de känner att de måste, för att hålla jämna steg med vänner eller gå vidare i spelet.

Några av de mest betydande utgifterna för inköp i spelet, inträffar där spelaren får ett slumpmässigt urval av objekt. Några av barnen som spelar FIFA berättade för Barnombudsmannen att de var medvetna om att oddsen för att få tillgång till bra spelare i sina köp var mycket låga, men spelade ändå och spenderade pengar på ”paket”. I vissa fall förlorade barn kontrollen över sina utgifter och försökte jaga förluster genom att spendera mer.

Barnombudsmannen har lämnat ett antal rekommendationer för att hantera de problem som barn väcker i rapporten. Detta inkluderar att frågan bör omfattas av spellagstiftningen.

Tillsynen av spelbranschen inte tillräcklig i Finland

Finlands konkurrens- och konsumentmyndighet drar slutsatsen att det finska spelmonopolet inte ger effektiv tillsyn över spelbolagen eller tillräckligt skydd för spelare.  I den första av en serie rapporter om den finska spelmarknaden konstaterar Konkurrens- och konsumentmyndigheten att de flesta europeiska länder har licenssystem eller en kombination av ett licenssystem och ett monopolsystem för spel, med Norge som den enda andra europeiska nation som har ett spelmonopol.

Myndighetens forskning fann att det nuvarande monopolsystemet är svårt att motivera, med tanke på att ”regleringen av den finska spelregleringen inte uppfyller EU -kravet om effektiv tillsyn”.

I rapporten framgår att delade ansvarsområden för olika myndigheter skapar oklarheter i tillsynsarbetet och man noterar också att organisationer som ansvarar för regleringen ofta är mottagare av spelintäkter, vilket skapar incitament för att maximera spelandet snarare än att förhindra överdrivet spelande.

”Mängden problemspelare påverkas mer av hur spel regleras än hur spel är organiserat,” säger Anu Raijas, forskningschef vid Finlands Konkurrens- och konsumentmyndighet.

”Den nuvarande spelregleringen måste därför först centraliseras och stärkas. Först då kommer det att vara möjligt att överväga om systemet behöver ändras. ”

Myndigheten förväntas släppa ytterligare rapporter om spelmarknaden före årets slut samt slutrapport i början av 2020.

Licensierade speloperatörer i Spanien har kommit överens om att stärka sin uppförandekod för att bättre skydda utsatta spelare

Självregleringsorganet inom spelområdet föreslår specifika begränsningar som gäller bonusar och reklamkampanjer, till exempel en gräns på 200 euro för bonusar i reklam, medan TV-reklam kommer att begränsas ytterligare under tider som barn tittar på TV.

Vidare får kommersiell kommunikation inte innehålla idrottare under 25 år, eller kändisar som arbetar barnprogram i TV.

För audiovisuell reklam kommer dessutom varningslogotyper om ansvarsfullt spelande och förbudet mot spel under 18 år att få större synlighet, med en standardiserad varningstext på helskärm som ska ingå i varje reklam i slutet av reklamstycket eller, alternativt, en band längst ner på bilden i hela annonsen.

Den ändrade uppförandekoden träder i kraft den 15 januari 2020.

Öppningen av Nederländernas reglerade onlinespelmarknad senareläggs sex månader för att ge lagstiftare mer tid att fastställa förordningar och föreskrifter på området

Nederländernas planerade licensreglering för onlinespel som skulle trätt i kraft 1 juli 2020 har senarelagts till 1 januari 2021, med ytterligare sex månader för Spelmyndigheten att handlägga licensansökningar.

Ansvarig minister har också avvisat förslag om att förbjuda spelreklam med hänvisning till att detta skulle motverka kanaliseringen, spelarna måste kunna hitta det legala utbudet av spel och detta kräver spelreklam, menar ministern.

Källa: Gaming Intelligence

Spelbranschens förtroende: ny mätning

I oktober genomförde Svenskt Kvalitetsindex sin årliga mätning av kundnöjdhet och anseende inom spelbranschen på uppdrag av Spelbranschens Riksorganisation (SPER). Även i år får branschen som helhet jämförelsevis låga betyg på kundnöjdhet, förtroende och anseende även om resultaten förbättrats något jämfört med föregående år.

Hos de respondenter som inte spelar alls – alltså en möjlig framtida kundgrupp – är branschens anseende på fortsatt mycket låga nivåer. Ny lagstiftning med bland annat hårdare krav på måttfull spelreklam tycks ännu inte ha påverkat allmänhetens syn på spelbranschen i någon betydande omfattning.

Den svenska spelbranschen påbörjade en stor förändring vid årsskiftet. Ny lagstiftning implementerades, Lotteriinspektionen blev Spelinspektionen, det blev licenspliktigt att verka i Sverige och reglerna för exempelvis marknadsföring stramades åt. Under året har den publika debatten mellan olika intressenter i branschen periodvis varit intensiv. Ansvarig minister har också vid flera tillfällen kritiserat branschen och efterlyst en större återhållsamhet när det gäller spelreklam. Denna transformation har dock ännu inte påverkat spelbranschens anseende i någon betydande omfattning, även om en försiktig uppgång kan noteras i årets studie.

– Vi noterar att branschen är inne i en stor förändring. Den generella nivån på såväl nöjdhet som förtroende för branschens aktörer ökar något men är fortsatt på en nivå som inte kan anses acceptabel över tid, säger Johan Parmler vd på Svenskt Kvalitetsindex. Vissa skillnader finns dock mellan olika aktörer och spelformer, där spel på sport i allmänhet och hästar i synnerhet har högst nöjdhet och anseende. Men det finns mer arbete att göra.

Är förtroendet för branschen på väg att stärkas?

För tredje året i rad konstaterar Svenskt Kvalitetsindex att kundernas nöjdhet och allmänna förtroende för spelbranschen behöver öka för att anses vara på en långsiktigt stabil nivå. Samtidigt kan konstateras att såväl nöjdhet som anseende ändå förbättrats. Kan ett trendbrott vara på väg?

– Vi ser att branschens siffror stiger något från låga nivåer. Det är alldeles för tidigt att utropa någon seger, men möjligen håller det generella förtroende för branschen på att stärkas. Framtida mätningar får visa om detta är en stabil trend, konstaterar Johan Parmler som samtidigt understryker att förtroendet bland de respondenter som inte spelar är fortsatt oacceptabelt svagt. Branschen beskrivs fortfarande med ord som pengar, reklam, lurendrejeri och beroende.

Branschens image byggs av aktörerna

Svenskt Kvalitetsindex noterar också en fortsatt måttlig kännedom om den nya lagen hos studiens respondenter, trots att den trädde i kraft vid årsskiftet. Häften av respondenterna har svarat att man hört talas om lagstiftningen men endast tre av tio tror att tror att lagstiftning kommer att bidra till att spelbranschen bedrivs på ett mer sunt och säkert sätt.

–  Vi vet att regler och lagstiftning inte av sig självt bygger kundernas förtroende. Detta måste istället komma från branschens aktörer, säger Johan Parmler. Det är dock ingen omöjlig uppgift, men kan ta tid. Genom åren har vi sett att såväl branscher som enskilda aktörer stärkt sin position genom ett långsiktigt förbättringsarbete. Men det gäller att vara uthållig och jobba systematiskt med imagestärkande åtgärder.

Spelpaus och problemspelande

Spelpaus är ett verktyg från Spelinspektionen som ger spelare en möjligt att stänga av sig från olika spelplattformar. I denna studie anger 3% av de respondenter som spelar att det stängt av sig i Spelpaus, men att man fortsätter spela ändå. Hälften av dessa anger dessutom att man spelar varje vecka eller oftare. Närmare hälften anger att man anser att man spelar för mycket.

– I den allmänna debatten låter det ibland som att lagstiftning och verktyg som Spelpaus löser stora spelproblem. Jag tror inte att det är så enkelt, säger Jenny Nilzon, vd för SPER. Tvärtom tyder vår studie på att spelare som stänger av sig i Spelpaus både fortsätter att spela och dessutom upplever att man spelar för mycket. Det är förvisso osäkra siffror från ett litet underlag, men ändå en indikation som förtjänar att tas på stort allvar av oss.

Denna studie ställer också frågor kring problemspelande. 5% av de 1 000 respondenter som spelar anger att man tycker att man spelar för mycket vilket är en ökning med en procentenhet från fjolåret. Endast 27% anser att den nya lagstiftningen bidragit till att skydda spelkonsumenter från ett riskfyllt spelbeteende.

– Problemspelande är branschens största utmaning, det är ingen tvekan om det. Det är naturligtvis också bekymmersamt att få känner till och har förtroende för den nya lagstiftningen, men det är samtidigt inte lagar och regelverk som ska fixa detta. Förändringen måste komma inifrån. De aktörer som vill jobba med spelansvarsfrågan och branschens anseende måste fortsätta att gå längst fram och visa att det går. Det finns ingen annan väg. fortsätter Jenny Nilzon.

Förändring tar tid

Resultatet visar att det samlade betyget för spelbranschen hamnar på 57,9 på en skala från 0 till 100, vilket är två indexenheter högre än den mätning som genomfördes 2018. Enligt SKI:s mätmodell innebär ett index under 60 att man har en generellt låg kundtillfredsställelse och svårt att attrahera nya kunder, således ligger spelbranschen kvar på en generell nivå som inte är långsiktigt hållbar.

– Årets resultat visar framförallt att förändring tar tid. Jag noterar att branschens siffror är fortsatt låga, men väljer ändå att se positivt på den lilla förbättring som vi ser. Vi vet att vi har ett anseende som inte är hållbart och det blir tyvärr inte bättre av en publik debatt som främst handlar om spelproblem och aggressiv marknadsföring. Men vår bransch håller på att samlas och tar dessa frågor på mycket större allvar än tidigare. Jag är övertygad om att det kommer att leda till en reell förändring, avslutar Jenny Nilzon.

Not, om studien

Undersökningen genomfördes mellan 16 oktober-7 november 2019 via en webbaserad datainsamling ur ett demografiskt representativt urval om 1 500 respondenter, varav 1 000 angett att de spelar regelbundet.

Ta del av undersökningen här. 

Ny omgång av Swedish Gambling Award

Utmärkelsen Swedish Gambling Award öppnar en ny tävlingsomgång mellan den 26 november och den 9 februari. Syftet är att lyfta fram initiativ som skapar en mer hållbar och sund spelbransch i Sverige. Förra gången deltog närmare 50 bidrag i kategorierna Hållbarhet, Ledarskap och Kundnöjdhet.

Swedish Gambling Award är en utmärkelse som är initierad av branschorganisationen Sper. Målet med utmärkelsen är att skapa goda föredömen i spelbranschen. Bidrag kan skickas in från och med den 26 november fram till den 9 februari 2020. Vinnarna koras den 26 mars.

– Vår bransch har mycket att bevisa. Det allmänna förtroendet är lågt och uppfattningen är att branschen inte tar sitt ansvar. Det stämmer inte riktigt. Det pågår ett stort arbete för att skapa en positivare utveckling. Det vill vi visa genom Swedish Gambling Award, säger Jenny Nilzon, vd för Sper.

Utmärkelsen sätter ljuset på goda initiativ och förebilder för ett ökat ansvarstagande. Initiativ premieras i kategorierna Hållbarhet, Kundnöjdhet och Ledarskap. Vem som helst kan delta med bidrag kostnadsfritt. Vinnarna utses av en jury, bestående av sju personer med erfarenhet från bland annat spelbranschen, hållbarhet och marknadsföring:

Läs mer här: www.sper.se/award

Seminarium: Vad lär vi av Ninja Casino-domen?

Ninja Casino-domen – vad kan spelbolagen lära sig?

Den 22 november kom domen från Patent- och marknadsdomstolen i målet mellan Konsumentombudsmannen och Elec Games gällande marknadsföring av Ninja Casino. Målet är det första som specifikt rör måttfullhetskravet för marknadsföring av spel.

Sper tycker att det är bra att domen kommer för att ge vägledning till övriga aktörer kring var gränserna för måttfull marknadsföring går. Branschens egna riktlinjer har bland annat utgått från områdena i anmälan. Vi följer den fortsatta processen och ska se över om riktlinjerna behöver uppdateras ytterligare. Är det tillåtet att framhäva möjlighet till snabbt uttag av vinst vid marknadsföring av spel? Är det måttfullt att framhäva glada människor som firar i marknadsföringen?

Under frukostseminariet går advokat Sandra Hanson från MarLaw igenom domen och vilka slutsatser som kan dras gällande vad bolagen får och inte får göra vid marknadsföring av spel. Sandra är särskilt inriktad på juridiska frågeställningar kring spelmarknadsföring. Spers VD Jenny Nilzon berättar om hur domen eventuellt kommer att påverka spelbranschens självreglering.

Anmälan sker här senast den 2 december. Anmälan är bindande. En avgift om 295 kronor exklusive moms utgår vid no-show.

Varmt välkommen!

Tid: Kl. 8.30-10.00, frukost serveras kl. 08.30 och seminariet startar kl. 09.00.
Plats: Advokatfirman MarLaw, Nybrogatan 11, 5 tr, Stockholm