Nyheter

Spelakademin med fokus på hållbarhet och förtroende

Den 11 september arrangerar Spelbranschens Riksorganisation tillsammans med spelbolaget Paf ett seminarium på Åland. Fokus är arbetet med att skapa ett ökat förtroende för branschen där viktiga pusselbitar är hållbarhet, ledarskap och kundnöjdhet.

– Vi behöver samla beslutsfattare, opinionsbildare och andra nyckelpersoner i branschen för att få fart på arbetet med att öka förtroendet för vår bransch. Och eftersom förtroende inte är något du får utan något du förtjänar behöver alla vara med i diskussionen om vad som behöver göras. Därför hoppas vi att många deltar på Spelakademin i år, säger Jenny Nilzon vd på Sper.

Förutom paneler där både spelbranschens aktörer, spelare och experter kommer att diskutera de aktuella ämnena kommer flera huvudtalare att närvara. Spelinspektionens Generaldirektör Camilla Rosenberg kommer att presentera en uppdatering av myndighetens pågående arbete. Erik Elvingsson Hedén, vd för SB Insights som driver Sustainable Brand Index kommer att reflektera över spelbranschens hållbarhetsarbete. Daniel Ewerman grundare av Transformator Design pratar om vad kunderna förväntar sig i dagens samhälle och hur företagen ska lyckas ge kunderna vad de vill ha. Se vidare i bifogat programblad i pdf.

PROGRAM

Anmäl dig till Spelakademin här

Intervju med vinnaren av Swedish Gambling Award

Spelansvar har varit Svenska Spels motto i många år. Nu har den statliga speljätten tagit nästa steg och ringer upp de kunder bolaget anar kan utveckla spelproblem. För detta tilldelas de Swedish Gambling Award i kategorin hållbarhet.

Under 2017 och 2018 drev Svenska Spel pilotprojektet Proaktiva samtal, ett sätt att förebygga spelproblem genom att ringa kunder för att få dem att reflektera mer medvetet över sitt spelande. Sedan 1 januari är dessa omsorgssamtal ordinarie verksamhet.

–  Den mänskliga kontakten har effekt, den gör att kunder vaknar till, säger Scarlett Roa, hållbarhetschef för Svenska Spel-koncernen sedan hösten 2018.

– Alla som spelar på Svenska Spel följs av IT-verktyget Playscan och när vi analyserar hur de spelar får vi ut ett riskbeteende.

Genom Playscan identifierar de problemspelare och spelare med risk för spelproblem. De proaktiva samtalen, som nu kallas omsorgssamtal, ringer bolagets kundkommunikatörer till personer i tre riskgrupper: de med hög nettoomsättning, unga och personer vars självtest visar på risk. Kundkommunikatörerna stämmer av hur kunderna har det med sitt spelande. Spelar de för mer än de tänkt sig? Hur mycket tid lägger de ner på spel? Hur finansierar de sitt spel? Vet de om att man kan göra självtest? Vet de om att man kan sätta gränser? Känner de till Spelpaus.se? De som ringer är beteendevetare med specialutbildning i motiverande samtalsteknik av Sustainable Interaction. De ringer aldrig till samma person två gånger.

”Den mänskliga kontakten har effekt, den gör att kunder vaknar till”

– Vi uppmanar aldrig kunder att agera på något visst sätt. En spelberoendediagnos kan bara en läkare ställa. Vi försöker få dem att uppmärksamma och reflektera kring sitt spelande, säger Scarlett Roa, som menar att de flesta kunder uppskattar samtalen.

– Vi får högt betyg på upplevelse av dessa samtal, i snitt 4,6 på en femgradig skala, när kunden sätter betyg direkt efter samtalet.

En del kunder tackar för samtalet men säger att de har koll, andra är omedvetna om sitt spelbeteende och tacksamma för tankeställaren. Till exempel en student som inte visste om att han spelade för en summa motsvarande mer än sitt studielån varje månad, berättar Scarlett Roa.

En viktig del av framgången ligger i att man har bra tekniska verktyg som så bra som möjligt visar vilka kunder som behöver samtalet. En annan är att de som ringer vet hur de ska prata om detta känsliga ämne. Somliga kunder har redan passerat det förebyggande stadiet och behöver mer hjälp än reflektion.

Problemspelare ska alla spelbolag ha koll på. Varför är det viktigt att ringa även riskspelare som kanske inte har problem med sitt spelande idag?

– Det handlar om att ha trygga kunder, de ska känna att vi har koll och bryr oss om dem. Vi tror på långsiktig hållbarhet, på att inte bränna ut kunden utan att få den att spela sunt utifrån sin situation, säger Scarlett Roa.

–  OM vi tappar en kund så är det en kund vi ska tappa. En kund som inte ska spela.

”Det är väldigt komplext. Det kan finnas andra sätt att kommunicera med kunderna än via telefon”

Enligt den senaste statistiken, berättar hon, har andelen spelare med förhöjd risk minskat. Det kan låta bra, om det inte vore att andelen spelare med konkreta spelproblem har ökat:

– Det finns en polarisering. Antalet spelare minskar, men problemspelarna ökar.

Internetkasinon innebär en särskild utmaning, anser hon:

– Det triggar igång belöningssystemet i hjärnan så snabbt.

Trots att Svenska Spel länge jobbat på två fronter – med Playscan för att bedöma spelarnas risk och med Gamgard för att bedöma spelens risk – står de nu inför nästa teknikutveckling: att hitta verktyg för att bättre förutse vilka spelare som bäst behöver denna förebyggande omsorgskontakt. Och hur.

– Det här är väldigt komplext. Det kan finnas andra sätt att kommunicera med kunderna än via telefon. Det är vad vi har framför oss att reda ut.

Arbetet har också givit intern stolthet bland medarbetarna, vilket hon anser vara nog så viktigt i en hårt kritiserad bransch.

Stor nytta har de haft av spelberoendes erfarenheter.

– Vi inför inte allt de föreslår, men deras information är jätteviktig för oss, säger Scarlett Roa.

 


Tre råd från Scarlett Roa

  1. Utveckla evidensbaserade IT-verktyg och kalibrera dem utifrån forskning från t ex fölkhälsomyndigheten.
  2. Koppla på en mänsklig touch. Att någon ringer ger en stark kraft.
  3. Tålamod! Det är ett komplext och långsiktigt arbete.

Läs mer om Swedish Gambling Award. 

Omvärlden: spelnytt i Europa

Ny branschorganisation i UK, Spanien föreslås utreda reklamförbud och tydligare transaktionsregler i Norge

Källa: Gaming Intelligence

Ingen privatisering av Holland Casino

Den nederländska regeringen har dragit tillbaka propositionen med förslag till privatisering av Holland Casino. Diskussioner kring privatiseringen av det statligt ägda kasinona har pågått sedan 2012. En proposition antogs av representanthuset i januari 2017. Den har emellertid mött motstånd i senaten för att den krockar med legaliseringen av onlinespel. Regeringen har därför dragit tillbaka propositionen för fortsatta diskussioner och förberedelser.

Spelbranschen i UK förenas i branschorganisation

Spelbranschens största företag har för första gången förenat sig med att starta en ny branschorganisation som ersätter Association of British Bookmakers (ABB) och Remote Gambling Association (RGA). Den nya branschorganisationen är den första som stöds av alla Storbritanniens största onlineoperatörer – bet365, GVC Holdings, Paddy Power Betfair, The Stars Group och William Hill – och  leverantörer som Microgaming och Playtech samt de främsta landbaserade operatörerna som Aspers och The Rank Group.

Spanska Ombudsmannen vill utreder reklamförbud

Den spanska Ombudsmannen har bett regeringen att utreda ett totalt förbud mot reklam i samband med vadslagning och spel i media som radio, tv och internet. Utredningen ska inte omfatta de spel som erbjuds av den spanska nationella lotterioperatören Organización Nacional de Ciegos Españoles.

Ombudsmannen menar att den har mottagit klagomål från medborgarna i samband med den ”ständiga och fortlöpande” reklamen i tv- och onlinemedier från spelbolag.

Enligt ombudsmannen bör det övervägas om spelreklam ska hanteras på samma sätt som reklam för andra beroendeframkallande produkter som alkohol och tobak.

Om regeringen inte föreslår ett totalförbud vill Ombudsmannen åtminstone att reklam inte sänds i samband med program för minderåriga etc.

Den spanska Ombudsmannen är ansvarig för att övervaka den offentliga förvaltningen.

Första internationella konventionen mot matchfixning

Nyligen blev Schweiz den femte medlemsstaten i Europarådet att ratificera matchfixningskonventionen, även kallad Macolin-konventionen. De länder som tidigare ratificerat den är Norge, Portugal, Republiken Moldavien och Ukraina. Detta leder till att konventionen nu kommer att träda ikraft den 1 september 2019.

Macolin-konventionen är ett internationellt avtal som främjar globalt samarbete för att hantera manipulering av sport. Den omfattar ett brett spektrum av frågor, inklusive matchfixning.

Tydligare bestämmelser för finansiella transaktioner i Norge

Norges regering har beslutat om nya bestämmelser om behandling av finansiella transaktioner mellan norska konsumenter och olicensierade onlinebolag. De nya reglerna, som föreslogs våren 2018 och därefter lämnats för godkännande av Europeiska kommissionen, syftar till att stärka 2010 års förbud mot betalningstransaktioner med olicensierade operatörer.

Förbudet har funnits sedan 2011, men bankerna har sagt att de vill ha klarhet i vad myndigheterna förväntar sig av dem i förhållande till betalningsförmedlingsförbudet.

De nya reglerna klargör att det olicensierade betalningsförmedlingsförbudet gäller i alla led, inklusive tredjepartsbolag. De tillåter också tillsynsmyndigheten att förbjuda transaktioner med namngivna operatörer eller mellanhänder, i motsats till den nuvarande metoden att förbjuda betalningar till specifika kontonummer.

Omvärlden: spelnytt i Europa

Ökat spelskydd i Belgien, Danmark blockerar spelsajter och Casumo bötfälls i Holland

Den belgiska regeringen har godkänt nya spelregler som syftar till att bättre skydda spelare från spelrelaterade skador

De nya förslaget handlar bl.a. om införandet av en mer restriktiv marknadsföring och att olinespelare måste sätta en pengagräns när de spelar. De innebär också en utvidgning av Belgiens självavstägningssystem för att också inkludera fysiska bettingshops.

I förslaget ingår nya regler för spelautomater på kaféer, som hittills varit oreglerat. Endast två maskiner kommer att tillåtas per plats, med ID-kortläsare som används för åldersverifiering för att säkerställa att minderåriga inte kan komma åt spel.

Bettingshops kommer inte längre vara tillgängliga för minderåriga och får inte finnas nära skolor, sjukhus eller platser som besöks av minderåriga och personer med missbruksproblem. Dessutom kommer kommunerna ha ökad befogenhet att bestämma när nya spelbutiker kan öppna och eventuella ytterligare villkor som bör tillämpas på dem.

De nya reglerna skärper också reklamrestriktionerna, eftersom tidningswebbplatser inte längre tillåts annonsera speltjänster. Spelannonsering för online kasinon får bara publiceras på en licensierad webbplats och via personlig reklam som en sökmotor. Det kommer också att införas reklamrestriktioner under livesport events.

Den danska spelmyndigheten har blockerat 25 webbplatser för att de erbjudit olagligt onlinespel till spelare i Danmark

Tio av de blockerade webbplatserna erbjuder konventionella onlinecasino spel, ytterligare 15 webbplatser erbjuder skin betting på populära videospel.

– Vi använder återkommande vår möjlighet att blockera webbplatser, säger spelmyndighetens General Direktör Birgitte Sand.

– Vi gör detta för att skydda spelleverantörer som faktiskt är behöriga att erbjuda spel i Danmark, men också i stor utsträckning för att skydda spelarna. Här fokuserar vi speciellt på sidorna som erbjuder skin betting, eftersom de ofta riktar sig till barn och ungdomar under 18 år.

Birgitte Sand tillade att bekämpning av olaglig skinbetting har visat sig vara mer komplicerat än traditionella spelprodukter, vilket gjort myndigheten har utveckla en ny sökstrategi för att bättre identifiera dessa webbplatser.

Casumo dömda till böter på €310 000 i Nederländerna

Spelmyndigheten i Nederländerna har bötfällt Casumo Services Ltd med €310 000 för att de har riktat sina tjänster till holländska spelare utan licens.

De fick böter pga. att de riktade sig till spelare i landet genom att erbjuda chattsupport på nederländska, med hjälp av iDeal (som endast är öppet för spelare i Nederländerna) och tillät åtkomst till deras webbplats i landet.

Nederländerna kommer snart att införa ett licenssystem för onlinspel och den nederländska myndigheten slå hårt på operatörer utan licens innan den nya lagstiftningen träder ikraft. Ett stort antal olicensierade webbplatser är verksamma i landet, och att kringgå nuvarande lag kommer göra det svårt för dessa grupper om de siktar på att vara verksamma på den nya marknaden.

Comeon och Mandalorian nya medlemmar

Spelföretagen Comeon och Mandalorian Technologies har valts in som medlemmar i Sper. De ansluter sig därmed till arbetet för ett stärkt konsumentskydd, en hållbar utveckling och ett starkare förtroende för spelbranschen. De nya medlemmarna har spellicens i Sverige sedan januari 2019.

Comeon är en paraplyorganisation för flera spelvarumärken och har sina rötter i Cherrykoncernen som etablerades på 60-talet i Sverige.

− Debatten kring spel i Sverige kantas just nu av politiska utspel och rubriker. Vi vill jobba för mer saklighet där man ser till fakta och tar rationella beslut som faktiskt ger resultat. För att lyckas med hållbarhet är det viktigt med samverkan mellan industrin, myndigheter och organisationer därför är vi väldigt glada att vara en del av Sper, Lahcene Merzoug, vd Comeon.

Mandalorian Technologies Limited grundades 2016 av personer med rötter från det svenska Tech-området. Mandalorian driver idag spelvarumärkena No Account Casino och Prank Casino.

− Mandalorian Technologies grundades med ambitionen att genom förbättrade teknologiska redskap höja standarden för ansvarsfullt spelande och säkerställning av regelefterlevnad. Att bli medlemmar i Sper är ett naturligt steg för oss i våra ambitioner att delta i arbetet med att sätta standarden för den nyligen omreglerade svenska marknaden. Vi är tacksamma för att Sper har välkomnat oss som medlemmar och ser fram emot att bidra till det goda arbete som organisationen sedan många år bedriver, säger Ulrika Wallin, Sverigechef på Mandalorian Technologies.

Intervju med ledarna som vann Swedish Gambling Award

Det krävs hårt arbete för att bli bra på något. För att bli excellent krävs de tusen timmarnas engagemang, hängivenhet, mod att slåss för en övertygelse. Det är för den hängivenheten Zenita Strandänger och Monica Medvall belönas med ledarskapspriset i den första Swedish Gambling Award.

– Det är fantastiskt roligt. Man blir lite stolt, säger Monica Medvall.

I många år har de jobbat på Svenska Spel med hållbarhets- och spelansvarsfrågor på strategisk och operativ nivå både nationellt och internationellt.

Parallellt med sin egen kunskap har de byggt den statliga jättens hållbarhetsstrategi – och praktik – för hur man håller konsumenterna till ett sunt spelande.

Medvetenheten om riskerna med spelmissbruk ökade hos den statliga speljätten redan i mitten av 2000-talet.

– DÅ skaffade vi Playscan och gjorde spelansvar till en ”usp”, säger Monica Medvall.

Det var dock inte alltid en enkel resa – att få organisationen att välja att inte tjäna pengar.

– Ibland var det målkonflikt med produktägarna i organisationen, men Svenska Spel är ett statligt bolag vd Lennart Käll var otroligt bestämd, spelansvaret måste gå före omsättningen, berättar Monica Medvall.

”Jag har träffat många spelberoende genom åren som varit positiva till vårt arbete”

Steg för steg infördes säljbegränsningar. 2007, i samband med online-pokern, kom kravet att spelarna satte en veckobudget som de inte fick överskrida. Bonusar och rabatter plockades bort. Obligatorisk registrering infördes. Playscan, som mäter spelarens beteende,  kompletterades med Gamgard, som klassificerar spelprodukternas risk.

– Genom registrering och verktygen kunde vi se varje spelares beteende. När en spelare uppvisade ett riskbeteende kunde vi ta kontakt med våra proaktiva samtal, säger Monica Medvall.

– Att vi vågade börja med proaktiva samtal hyllas av många, säger Zenita Strandänger.

– Jag har träffat många spelberoende genom åren som varit positiva till vårt arbete. Ofta handlar det om att vi lyssnar på dem och tar deras idéer vidare. Ett exempel är när vi drev igenom 18-årsgräns på lotter, innan det blev lag, det var en stark rekommendation från spelberoende.

Men visst har de mött motstånd:

– Obligatorisk registrering hos våra fysiska ombud var en svår match att få till, minns Monica Medvall.

Ett problem med att vara föregångare är att det inte finns så mycket kunskap.

– Vi ville ha forskningsbaserade verktyg och upptäckte att det inte fanns så mycket forskning, säger Monica Medvall.

2011 startade Svenska Spel ett forskningsråd och finansierade det med 5 miljoner om året. 2014 inrättade de beroendeforskaren Anders Håkanssons professur.

”Om man ska ha en långsiktigt hållbar kund måste man hålla deras konsumtion på en lagom nivå”

Att värna konsumenter är ena sida av spelansvarsbiten – att värna spelet som underhållningsprodukt är den andra:

– Detta är viktiga frågor. Det ska vara roligt att spela, men den senaste rapporten visar att spelberoendet ökar, framför allt bland kvinnor. Samtidigt slutar allt fler att spela. Om man ska ha en långsiktigt hållbar kund måste man hålla deras konsumtion på en lagom nivå.

Därför tror de att omsorg om spelarna är en ödesfråga för branschen. Samtidigt svår för bolagen att klara själv i den stenhårda konkurrens som nu råder.

– Det är naivt att tro att självreglering funkar när så många nya aktörer kommer in. Det är viktigt att spelinspektionen får resurser att vara en hård ledare och följer upp allt som rapporteras in, säger Monica Medvall.

– Spelansvar ska man inte konkurrera med. Där ska man vara öppen och transparant, dela med sig av forskning och kunskap. När det gäller spelansvar måste vi samarbeta.

Därför tog de i somras beslutet att tacka Svenska Spel för alla år, och startade en egen konsultbyrå för att erbjuda sin kunskap, erfarenhet och eld till andra bolag.

– Drivkraften har lett till att jag ser att det finns mer att göra hos alla spelbolag och att vi tillsammans faktiskt kan göra skillnad, säger Zenita Strandänger.


Tre råd från Zenita och Monica

1. Följ lagens avsikt med omsorgsplikten

2. Jobbar förebyggande, var proaktiv och kontakta riskspelare.

3. Gör gärna mer än vad lagen säger – det ger nöjda kunder och kommer att bli en konkurrensfördel


Läs mer om Swedish Gambling Award. 

Spelbranschens svar på Shekarabis initiativ till reglering av spelreklam

Gemensamma och åtstramade riktlinjer för spelreklam, utbildning av alla spelbolag i måttfull marknadsföring och inledda dialoger med media är delar som spelbranschen idag presenterade för civilminister Ardalan Shekarabi (S).

I mitten av februari kallade civilminister Ardalan Shekarabi spelbolagen med licens i Sverige till ett möte angående marknadsföringen av spel. Budskapet var att spelreklamen ökar i både omfattning och aggressivitet och att det är en ohållbar situation. Branschorganisationerna Bos och Sper har sedan dess samarbetat för att hitta en lösning vilken presenterades för civilministern idag.

Ett stort arbete har lagts vid att få till en ökad måttfullhet i innehållet i spelreklamen. Branschorganisationerna har tillsammans tagit fram riktlinjer för marknadsföring. Riktlinjerna säger bland annat att det inte får upplevas som att det går att spela anonymt och utan registrering, att budskapen inte får vara kraftigt påtryckande och pressande – så som ”spela nu, du har inget att förlora” – och att det aldrig får framställas som att en spelare garanterat kommer att vinna eller att spelet är den snabbaste vägen till vinst.

– Vi tror att de nya riktlinjerna kommer påverka innehållet i marknadsföringen. Vi har utöver det sökt efter möjligheter för branschen att själv reglera mängden reklam och funnit att det måste ske tillsammans med mediabranschen och de som direkt styr över kanalerna. Därför har vi inlett en dialog med dem, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Bos.

Vidare är en viktig del av lösningen att få alla licensierade spelaktörer att känna ansvar och delaktighet i förändringsarbetet, även de som inte är medlemmar i en branschorganisation. Som ett led i detta har alla licenshavare blivit kallade till en gemensam utbildning där allt från svensk spellagstiftning till självreglering är i fokus.

– Våra medlemmar representerar till marknadsandel en övervägande del av spelmarknaden. Därför utgår vi ifrån att våra åtgärder gäller för alla licenshavare i Sverige. Riktlinjerna gäller dessutom vid nyttjande av influerare, streamers, externa poddar och andra sociala medier, säger Jenny Nilzon, vd på Sper.

Förutom att marknadsföringen behöver bli mer måttfull har dialogen mellan branschorganisationerna handlat om ett ökat konsumentskydd och efterlevnad av den så kallade omsorgsplikten. Det är oerhört viktigt att licensinnehavarna vid utformningen av marknadsföring tar stor hänsyn till omsorgsplikten. Självavstängningssystemet är en central funktion för att skydda de som själva valt att stänga av sig från både spel och direktmarknadsföring. Att alla respekterar avstängda spelare är självklart, men redan vid misstanke om problem ska försiktighet vidtas. Branschorganisationerna ställer stora krav på sina medlemmar och efterföljs inte omsorgsplikten kan medlemmen komma att bli utesluten.

 

Omvärlden: Norge vill förhindra spelannonser, Tyskland testar fri konkurrens och Lottoland får Malta-licens

Norges kulturdepartement vill förhindra spelannonser

Norges kulturdepartement har föreslagit en ändring av sändningslagen, för att förhindra att spelannonser från aktörer utan licens sänds i landet. Det är endast bolag med norsk licens som har rätt att göra reklam i Norge vilket är Norsk Tipping och några ideella lotterier. Tv-reklam som sänds från annat land förekommer trots detta. ”Regeringen tar spelproblem på allvar och vill begränsa utländsk spelannonsering för att skydda utsatta spelare”, uppger kultur- och jämställdhetsminister Trine Skei Grande. Det nya förslaget har skickat på remiss.

Parallellt föreslår Kulturdepartementet att norska Lotteritilsynet ska undersöka ett förslag om så kallad DNS-anmälan. Förslaget bygger på att de som besöker webbplatser för utländska spelbolag informeras om att dessa spel inte är lagliga i Norge.

Tyskland vill förlänga försök med konkurrens på vadhållning

Tyskland har på försök infört privat konkurrens för vadhållning på sport, där det normalt är statligt monopol. Nu föreslås en förlängning av försöksperioden och att taket på antal licenser som kan beviljas samtidigt tas bort. Om förslaget antas, kommer det att träda ikraft den 1 januari 2020. Övrig reglering föreslås bestå.

Gibraltar-baserade Lottoland får licens på Malta

Malta Gaming Authority, MGA, har utfärdat två licenser till Lottoland – för B2B- respektive B2C-verksamhet. Det innebär att Lottoland kan betjäna både operatörer och konsumenter från Malta. Lottoland inrättades som ett företag på Malta i januari i år på grund av Storbritanniens och Gibraltars planerade EU-utträde. Lottoland har sedan tidigare licens i Storbritannien, Gibraltar, Irland, Australien, Italien och Sverige.

Källa: Gaming Intelligence och Di

Vinnarna i Swedish Gambling Award skapar en mer hållbar spelbransch

Utifrån närmare 50 bidrag och 15 finalister korades idag vinnarna av Swedish Gambling Awards i tre kategorier. Svenska Spel vann kategorin Hållbarhet för sina proaktiva samtal, Mr Green vann kategorin Kundnöjdhet för metoden Green Gaming och Zenita Strandänger & Monica Medvall vann kategorin Ledarskap, för sitt engagemang i spelbranschens utmaningar. 

– Vi i juryn har utgått ifrån att hitta insatser utöver det vanliga och metoder som andra kan ta efter. Att belysa goda exempel är ett effektivare sätt för att skapa förändring, än att peka på det som är dåligt. Därför fyller priser som Swedish Gambling Award en viktig funktion, säger Thomas Nilsson, ordförande i juryn.

MOTIVERINGAR

Svenska Spel vann kategorin Hållbarhet. De har genom proaktiva samtal kombinerat modern teknik med mänsklig kontakt. Genom att ringa till kunder där man identifierat ett förhöjt riskbeteende, har Svenska Spel med stort mod tagit spelansvaret till en ny nivå.

Nominerade var även: Coolbet – Världens mest transparenta spelbolag, Mr Green – Green Gaming Prediction Tool, Paf – Årsgräns och Zimpler – Socially responsible payment gateway.

Mr Green vann kategorin Kundnöjdhet. I en digital miljö vet alla allt om kunden, men används insikterna för att hjälpa eller stjälpa? Mr Green har genom Green Gaming valt att serva sina spelare på individuell nivå och här vinnaren gjort mätbar skillnad. Med en grön approach har även förlorare blivit vinnare.

Nominerade var även: Betsson – Betsson Group Customer Service, Coolbet – Världens mest transparenta spelbolag, Novamedia – Vinstvalet, Svenska Spel – Gräsroten och Svenska Spel – Omtanke på riktigt.

Zenita Strandänger och Monica Medvall vann kategorin Ledarskap: Ett starkt ledarskap i spelbranschen handlar bland annat om att fokusera på uppenbara utmaningar och vidta konkreta åtgärder som gör skillnad. Med ett genuint engagemang och ett stort mod, har vinnaren satt ansvar före omsättning – konsumenten före lönsamheten – och på så sätt visat vägen.

Nominerade var även: Hans Lord Skarplöth, Håkan Hallstedt och Mr Green.

Juryn bestod av

Om Swedish Gambling Award: www.sper.se/award

Swedish Gambling Award är en ny utmärkelse för företag inom spel om pengar, med syfte att sätta strålkastaren på goda initiativ som finns för ett ökat ansvarstagande och en hållbar utveckling i spelbranschen. Målet är att lyfta fram och hylla initiativ som uppvisar mod och nytänkande. Bakom Swedish Gambling Award står branschorganisationen Sper. Utmärkelsen vänder sig till alla aktörer i spelbranschen, oavsett om de är medlemmar i Sper eller inte. Läs mer här

 

 

 

 

 

Finalisterna i Swedish Gambling Award – utmärkelsen för en mer hållbar spelbransch

Den 21 mars koras vinnarna av Swedish Gambling Award. Nu presenteras de nominerade initiativen och ledarna, som har chansen att ta hem utmärkelsen.

De 15 finalbidragen i kategorierna hållbarhet, kundnöjdhet och ledarskap har utsetts av en jury bestående av sju personer. Det är Sper som har lanserar utmärkelsen Swedish Gambling Award med syftet är att lyfta fram och premiera initiativ som bidrar till att skapa en mer hållbar och sund spelmarknad i Sverige.

– Jag har arbetat med spelbranschens utmaningar i 20 år och det är positivt att få vara med och lyfta fram goda förebilder. Vi har fått närmare 50 bidrag och haft ett svårt juryuppdrag, säger Thomas Nilsson, ordförande i Swedish Gambling Award.

Finalisterna 2019 är:

HÅLLBARHET

  • Coolbet – Världens mest transparenta spelbolag
  • Mr Green – Green Gaming Prediction Tool
  • Paf – Årsgräns
  • Svenska Spel – Proaktiva samtal
  • Zimpler – Socially responsible payment gateway 

KUNDNÖJDHET

  • Betsson – Betsson Group Customer Service
  • Coolbet – Världens mest transparenta spelbolag
  • Novamedia – Vinstvalet
  • Mr Green – Kundnöjdhet a cut above the rest
  • Svenska Spel – Gräsroten
  • Svenska Spel – Omtanke på riktigt

 LEDARSKAP

  • Hans Lord Skarplöth
  • Håkan Hallstedt
  • Mr Green
  • Zenita Strandänger & Monica Medvall

Juryn

Läs mer om Swedish Gambling Award