Nyheter

Sper välkomnar Sveriges nya spellagstiftning

Sveriges riksdag röstade den 7 juni igenom regeringens proposition om en omreglerad spelmarknad. Majoriteten av riksdagspartierna sa ja till förslaget. Det innebär att Sverige inför ett spellicenssystem från den 1 januari 2019.

 Situationen på spelmarknaden har länge haft stora brister, där en icke fungerande lagstiftning har varit en kritisk del. Att riksdagen nu beslutat om att anpassa regleringen efter en modern och digital värld uppskattar Spelbranschens Riksorganisation, Sper.

− Spers medlemmar har idag tillstånd i Sverige men är ändå måna om att få en ny lagstiftning på plats. Det är avgörande om vi verkligen ska få en fungerande spelmarknad där konsumentens bästa sätts i fokus. Det är en milstolpe som nås idag, säger Jenny Nilzon, vd för Sper.

 Lär mer om nya lagen på Riksdagens hemsida

Spers medlemmar samarbetar för ökad kunskap om spelproblem på arbetsplatserna

De flesta arbetsgivare har någon form av riktlinjer för att förebygga och hantera olika beroendeproblem. Det är viktigt att även ha med spelproblem i dessa riktlinjer, inte minst eftersom det från och med januari i år ingår i socialtjänstlagen. För Spers medlemmar gäller det att vara speciellt kunnig inom spelberoendeområdet, eftersom de som jobbar med spel är dubbelt exponerade och löper en ökad risk.  

I arbetet med att öka kunskapen om beroende och spelproblem i arbetslivet har Sper tillsammans med Alna genomfört en medlemsutbildning under våren. Alna är expert på skadligt bruk och ger arbetsgivare och arbetstagare ökad kunskap genom rådgivning, chefsstöd och utbildning speciellt anpassad för näringslivet. Utbildningen har fokuserat på hur organisationer och företag kan arbeta förebyggande och aktivt med skadligt bruk och extra fokus på spelproblem.

−Som branschorganisation är fördelen att vi kan samla branschens aktörer så att erfarenhet från verkligheten kan utbytas och diskuteras. Vi hoppas såklart att även de som inte är medlemmar i Sper har extra fokus på detta. Spelbranschen bör vara bäst i klassen på att upptäcka och avhjälpa spelproblem, säger Maria Wennerberg Sedigh, Senior Advicer på Sper.

Sper arbetar för att alla aktörer i spelbranschen ska fokusera på spelproblem och ta det ansvar som krävs. Debatten handlar oftast om spelkunderna men alla som driver spelverksamhet bör känna till hur man ska agera när det finns misstanke om skadligt bruk hos en medarbetare. Därför har Spers medlemmar nu haft ett gemensamt fokus även på medarbetarna. Utbildningen har bl.a. tagit upp frågor om risk- och skyddsfaktorer, tidiga signaler, företagskulturens påverkan samt HR, chefens och medarbetarens roll och ansvar. Extra tyngd har lagts på spelproblem och hur den tillgänglighet som finns i medlemmarnas organisationer påverkar som riskfaktor, i det förebyggande arbetet eller i akut hantering av ärendet.

Sju skäl för en arbetsplats fri från skadligt bruk

Det som är bra för medarbetarna är bra för hela organisationen.

  1. Ekonomi och produktivitet. Det är lönsamt att förebygga skadligt bruk (tidigare ofta kallat missbruk). Lång tid innan skadligt bruk har konstaterats har det kostat på grund av störningar i produktionen och i arbetsgruppen genom frånvaro och sämre effektivitet. Alkohol och Skadligt bruk kostar företagen i genomsnitt cirka 4 procent av den totala lönekostnaden.
  2. Kvalitet. Lönsamhet och överlevnad hänger nära samman med kvalitet, service och produktivitet. Kvalitetsbrister och låg effektivitet inom en del av organisationen kan dessutom leda till störningar i andra funktioner.
  3. Säkerhet. En påverkad person utgör en säkerhetsrisk för verksamheten, sig själv, sina arbetskamrater och för kunderna.
  4. Trivsel och arbetsglädje. Skadligt bruk skapar ofta vantrivsel, frustration och oro både för den med problem och för arbetskamraterna. Ofta går det åt mycket energi att dölja eller prata med varandra om problemen istället för att göra något åt dem.
  5. Hälsa. De flesta som får kunskap om och insikt i hur skadligt bruk påverkar hälsan kan ändra sina vanor till en sundare livsstil.
  6. Ansiktet utåt. Att rasera ett gott rykte går fort. Att bygga upp det igen tar lång tid. Många företag strävar efter ett starkt varumärke. Då är det viktigt att ha ett bra rykte bland kunder och samarbetspartners.
  7. Lagstiftning. I arbetet med att skapa goda arbetsmiljöer och minska missbruksproblem ger arbetsmiljölagen och lagen om anställningsskydd en bra grund. Arbetsgivaren har ansvar för att arbetsplatsen har en policy för skadligt bruk (alkohol- och drogpolicy) med handlingsplan.

Källa: Alna

Spelmarknaden omregleras – här är Spers åsikt

Regeringen har idag beslutat om propositionen En omreglerad spelmarknad. Förslaget innebär en ny spellag och att ett licenssystem införs. Nu närmar vi oss det vi har väntat på i många år, en ny lagstiftning som ska skapa ordning och reda på spelmarknaden. Som branschföreträdare vill jag ändå tydliggöra att lagstiftning inte kommer att lösa alla problem, säger Jenny Nilzon, VD på Sper. Sper är överlag positiva till regeringens proposition där många olika intressen och perspektiv har tagits till vara och lyssnats på. Propositionens viktigaste förslag är att konsumentskyddet stärks. Det banar väg för stora förbättringar mot hur det är och har varit.  

Så här säger Regeringen på sin hemsida:

– Det oreglerade spelet har tagit över och spel används i kriminell verksamhet. För 14 år sedan tillsattes den första i raden av spelutredningar. Det är på tiden att vi går från ord till handling och får ordning och reda på den svenska spelmarknaden, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Den nu föreslagna spellagen innebär att alla som agerar på den svenska spelmarknaden ska göra det med behöriga licenser och aktörer utan licens ska stängas ute. Spelen ska ha ett starkt konsumentskydd och de negativa effekterna av spelandet ska begränsas. En ny brottsrubricering, spelfusk, införs och ett särskilt samverkansråd inrättas för att komma åt matchfixningen.

Spelmarknaden delas upp mellan en konkurrensutsatt del, som främst omfattar spel online och vadhållning, en del som förbehålls spel för allmännyttiga ändamål, och som främst omfattar lotterier och bingo, samt en del som förbehålls staten och som främst omfattar de statliga kasinona och spel på värdeautomater. Skatt på licenspliktigt spel ska tas ut med 18 procent. Spel för allmännyttiga ändamål ska fortsatt vara skattebefriat. Om en spelare vinner pengar på en olicensierad spelsida ska vinsten beskattas.

– Vi förstärker Lotteriinspektionen som blir Spelinspektionen och ger myndigheten fler och vassare verktyg. Olicensierade aktörer ska stängas ute och licenshavare ska bedriva sin verksamhet i enlighet med lagen. Vi ger i dag också ett uppdrag till Statskontoret att följa upp reformen för att snabbt kunna justera lagen om målen med reformen inte uppfylls. Det är av stor vikt att en hållbar finansiering för föreningslivet inte äventyras, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Ytterligare några av de förslag som lämnas i propositionen

  • Licenshavare ska ha en långtgående skyldighet att skydda spelarna mot överdrivet spelande.
  • Höga krav på måttfullhet ska gälla vid marknadsföring av spel.
  • Spelare ska kunna stänga av sig från allt spel och bonusar ska inte få erbjudas annat än vid första speltillfället.
  • För att stänga ute olicensierade spelföretag införs en möjlighet att blockera betalningstransaktioner mellan spelare och olicensierade spelföretag.
  • Spelinspektionen kan också förelägga internetleverantörer att upprätta varningsmeddelanden för webbplatser som erbjuder spel utan licens.
  • Det ska vara kriminaliserat att främja spel utan licens, exempelvis genom reklam.

Den nya regleringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2019.

Seminarium om spelreklam på Berns den 26 april

Sper får ny ordförande

Anders Årbrandt, till vardags vd för Novamedia Sverige som är operatörsbolag för Postkodlotteriet, blir ny ordförande i Sper, Spelbranschens Riksorganisation. Det är första gången i organisationens 15-åriga historia som ordförandeposten går till ett företag som inte står under statligt inflytande.

−Sper breddar sig och arbetar med allt fler aktörer för att vara mer relevant på en framtida omreglerad spelmarknad. Nu gäller det att involvera fler och tänka nytt, säger Anders Årbrandt.

De flesta spelbolag med tillstånd i Sverige är medlemmar i Sper. Organisationen har genom åren enats kring en rad riktlinjer som blivit standard för branschen, bland annat för marknadsföring och spelansvar.

I dag bedrivs ungefär hälften av allt onlinespel i Sverige av spelbolag utan svenskt tillstånd. I och med en omreglering av spelmarknaden i januari 2019 kommer dessa att få möjlighet att ansöka och få svenskt tillstånd.

−Vi har många gemensamma utmaningar och hoppas att fler ansluter sig till Sper, som medlem eller stödmedlem. På så sätt kan vi verka för att branschen utvecklas positivt och hållbart med fokus på kunden, säger Jenny Nilzon, vd för Sper.

Den nye ordförandens roll blir bland annat att vara en brygga mellan näringslivet och traditionella aktörer på spelmarknaden. Det åländska spelföretaget Paf är sedan tidigare stödmedlem. Från 2018 är även betalföretaget Zimpler samt spelutvecklingsföretaget IGT.

Spers övriga styrelse består av vice ordförande Hans Skarplöth, ATG, Marie Loob, Svenska Spel, Jonas Lindholm, Kombispel, Hans Sahlin, Folkspel, Annika Nyberg, Miljonlotteriet samt suppleanter Stefan Palm, Idrottens Spel och Patrik Hämquist, Svebico.

Sper breddar sitt uppdrag och tar in nya medlemmar

To read this news in English please use this version: Sper_newmembers_march2018

Branschorganisationen Sper förstärks med två nya stödmedlemmar. Det är IGT, världens största leverantör inom spelindustrin, och det snabbväxande svenska fintechföretaget Zimpler som ansluter sig till Spers arbete för en sund, modern och hållbar spelmarknad. Tillskottet av nya medlemmar innebär att Sper breddar sitt fokus. Från att tidigare enbart ha samlat spelbolag breddas arbetet med att fokusera på hela kundupplevelsen. De två nya medlemmarna ansluter i egenskap av leverantörer till spelbolag.

När Sper ombildades från etiskt råd till branschorganisation våren 2017 skapade branschföreningen möjligheten att söka stödmedlemskap. För att vara fullvärdig medlem krävs svenskt speltillstånd som speloperatör. Ett stödmedlemskap är för leverantörer utan krav på framtida licens, alternativt för speloperatörer med ambitionen att söka licens vid en omreglering av lagen. Genom ett stödmedlemskap kan man ändå vara med och verka för Spers syfte och ambition om bland annat ett högt konsumentskydd.

− Ska vi prata spelbransch på riktigt är det klokt att involvera så många aktörer som möjligt som genom sina produkter eller tjänster möter kunden. Att Sper nu får tillskott av både de som utvecklar produkterna respektive de som sköter betalningarna kommer att vara givande i det utvecklingsarbete vi driver, säger Jenny Nilzon, vd för Sper.

IGT är en global ledare inom spelindustrin som erbjuder produkter och spel för alla distributionskanaler, inom alla spelvertikaler, på den reglerade spelmarknaden. Företaget är noterat på New York Stock Exchange med huvudkontor i London. IGT har 12 000 anställda internationellt.

IGT har varit leverantör till den svenska spelmarknaden sedan 1986 genom vårt svenska dotterbolag. Från system och ombudsterminaler för Lotteri och Sportsbetting till idag för spelautomater i kasinon och på restauranger, även en av marknadens ledande internetpoker.  IGT:s engagemang för socialt ansvar och ansvarsfullt spelande (RG) är ett av våra kärnvärden och vi har certifierats av de mest inflytelserika RG-branschorganisationerna runt om i världen, bland annat World Lottery Association, Global Gaming Guidance Group. Därför är det naturligt för oss att delta i diskussioner om leverantörernas samspel för en säker spelmarknad även i Sverige, och vi är glada över att Sper har bjudit in branschleverantörer att bli supportmedlemmar, säger Jonas Reuter, Regional Vice President, EMEA, IGT International.

Zimpler är ett svenskt betalinstitut som står under tillsyn av Finansinspektionen. Huvudprodukten är en modern mobil plånbok med visionen att ge den bästa betalupplevelse i Europa som ger konsumenterna ökad kontroll över sin konsumtion. Zimpler grundades 2012 och har idag 37 anställda i Sverige, Finland och Tyskland.

− Vi strävar efter att vara det schysstare betalföretaget på marknaden och därför ser vi fram emot att jobba med Sper för att nå en modern och sund marknad. Zimplers mobila plånbok nyttjas idag i flera olika branscher och genom att samarbeta med branschorganisationer tror vi att vi kan nå vårt gemensamma mål med ett stärkt konsumentskydd, säger Kristofer Ekman Sinclair, vd Zimpler.

Webinar med Sper om omregleringen av spelmarknaden

FREE i-GAMING Webinar 10 00 CET Tuesday 27 March

The webinar gives answers to: 

  • – What do the Swedish monopoly companies and the non-profit lotteries, think about the suggested legislation?
  • – Why the industry’s sometimes negative reputation among players and in general, needs to be taken seriously!
  • – What the transformation of SPER – being an ethical council for 15 years – into a trade association, can do for the market and preparation for a reregulated and a sustainable market

Hosted by: 

Jenny Nilzon, CEO at the Swedish Gambling Association

Jenny has been working with strategic management for over 15 years, including executive positions at Sweden’s largest lottery and entertainment company Novamedia (brand Swedish Postcode Lottery and Who wants to be a millionaire). Jenny has former experienced different positions within marketing and communications including CEO at international agency network Bite Communication and Nordic PR manager at Panasonic. She has extensive experience running business development and change management projects.

Maria Wennerberg Sedigh, Senior Adviser at the Swedish Gambling Association

Maria has been working with gambling regulation for 15 years. Before joining Sper in august 2017 she worked in the Inquiry that had an assignment to re-regulate the gambling market and suggest a new gambling law in Sweden. Maria has before that experienced different positions at the Ministry of Finance and at the Swedish Gambling Authority working with gambling regulation and international relations amongst other things.

 

http://www.i-gamingforum.com/free-i-gaming-webinar-2/

Sper om branschens utmaningar i ny podcast

Den 7 februari lanserades Casinopodden, som är en podcast om den svenska spelbranschen och med extra fokus på nätkasino. I det första avsnittet intervjuas Spers vd Jenny Nilzon och diskuterar bland annat branschorganisationens verksamhet och vad en ny svensk spelreglering kan komma att innebära. Samtalet handlar också om vad SKI:s anseendemätning visade, som nyligen genomfördes på uppdrag av Sper.

-Roligt att få vara med som gäst och speciellt roligt att få vara först ut. Jag är ett riktigt podcast-fan och blir extra glad när spelbranschen är i fokus såklart. Bra initiativ, säger Jenny Nilzon.

Podcasten produceras av Slotsia.com som är en jämförelsesajter inom casino. Hemsidans besökare söker information om casinon och podcasten syftar till att lyfta och belysa olika frågor inom spelbranschen och hittas här: https://slotsia.com/casinopodden

Andra podcasts om spelbranschen:

#speleffekten:  med Ulrika Fjällborg och Magnus Berglund som tillsammans med gäster vrider och vänder på spelsverige och den aktuella omregleringen. Bakom podden står Novamedia som driver Postkodlotteriet.

Bettingtorsken: följ Joachims och Daniels resa genom spelberoende, spelmissbruk till spelfrihet. Tillsammans med gäster diskuteras spelproblem där psykisk hälsa, kärlek, vänner, familj och pengar sätts på spel.

Ny anseendemätning ska hjälpa spelbranschen

Spelbranschen har stora utmaningar. Både allmänheten och konsumenterna är kritiska och känner ett lågt förtroende. Det visar Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som för första gången genomför en översiktlig branschstudie av spelmarknaden. Branschorganisationen Sper tar resultatet på allvar och skapar utvecklingsgrupper i branschen för att få till en förändring.

Resultatet visar att det samlade betyget för hur nöjda kunderna är hamnar på 56,4 på en skala från 0 till 100. Det kan jämföras mot andra branscher som till exempel bank på 62,7 och energi på 66. De som spelar är generellt mer nöjda, framförallt med det spelbolag de själva använder, men är samtidigt kritiska till branschen i övrigt. Bland de som inte spelar har 86 procent ett lågt förtroende för spelbranschen.

− Skillnaderna mellan olika spelaktörer kan variera men generellt har hela branschen oavsett produkter, ägarskap eller geografisk placering en utmaning. Vårt viktigaste budskap är att ta förtroendefrågan på blodigt allvar om man vill se en sund och hållbar utveckling, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.

Svenskt Kvalitetsindex mäter regelbundet olika branscher, fördjupar sig i utmaningarna och ser förändringar över tid. Mätningen på spelbranschen görs på uppdrag av Sper och speglar allmänhetens och konsumenternas syn på allt från underhållningsvärde till hållbarhetsarbetet. Sper har utifrån resultatet tagit fram en handlingsplan och kommer under 2018 specifikt sätta fokus på spelbranschens hållbarhet, reklam och underhållningsvärde.

 − Nu har vi fått en temperaturmätning på hur vår bransch verkligen mår. Vi ska ha den här nollmätningen som referenspunkt i det redan påbörjade förändringsarbetet som Sper driver. Vi måste bli mer transparenta och genom konkreta åtgärder visa att vi vill förbättras. Bland annat kommer vi fördjupa oss i hållbarhetsarbetet med en utvecklingsgrupp, vi har startat ett advisory board med fokus på ett disruptivt tänkande och från januari i år har vi dessutom skärpt självgranskningen av spelreklam.

Undersökningen genomfördes mellan 23 november och 5 december 2017 via webbaserad datainsamling via ett demografiskt representativt urval om 1003 respondenter.

Mer information från mätningen finns här: http://www.kvalitetsindex.se/branschmatningar

Granskning av spelreklam förstärks

Branschorganisationen Sper ger i uppdrag till SEEM, Spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring, att från januari 2018 förstärka granskningen av spelbolagens reklam. Detta för att säkerställa att Spers riktlinjer för etisk marknadsföring efterföljs.

 SEEM är en funktion som spelbranschen har skapat för att ställa krav på sig själv. Hur spelbranschen agerar och proaktivt arbetar påverkar anseendet för hela branschen. Att erbjuda spel om pengar, är inte att erbjuda vilken produkt som helst eftersom allt spel innehåller en viss risk. Därför måste alla aktörer som arbetar med spel om pengar ta ett extra stort ansvar. En del av detta arbete är att se till att marknadsföringen är måttfull. Till SEEM kan vem som helst anmäla reklam som verkar strida mot branschens regler och praxis.

Expertgruppen har bildats för att granska den i Sverige reglerade spelbranschens marknadsföring och består av en grupp oberoende ledamöter. Ordförande i SEEM är Sandra Hansson, advokat på MarLaw. SEEM granskar marknadsföring där avsändaren är medlem i Sper och fattar beslut om huruvida den anmälda marknadsföringen strider mot branschens etiska riktlinjer eller inte. Anmälan görs på www.seemanmalan.se

− Syftet är att öka konsumentskyddet. Det är viktigt att vi som bransch följer upp våra riktlinjer. Därför förstärker vi SEEM:s arbete. SEEM görs mer synligt hos våra medlemmar, mer tillgängligt för konsumenterna och det blir enklare att anmäla reklam. Det finns även andra granskningsorgan, till exempel Konsumentverket och RO, dit man också kan vända sig, säger Jenny Nilzon, vd för Sper.

I samband med detta har Sper uppdaterat sina riktlinjer för etisk marknadsföring. Exempelvis har ett förtydligande gjorts angående spel som enligt tillståndet ska förhålla sig till en högre åldersgräns, samt att marknadsföring inte sker i nära anslutning till skolor och skolgårdar. Vidare ha riktlinjerna uppdaterats med villkor kring marknadsföring via influencers, bloggare och köpt redaktionellt innehåll. Riktlinjerna har även förtydligats angående att respektera centrala NIX-register.

För mer information: Jenny Nilzon, vd Sper, 070-540 17 60, jenny.nilzon@sper.se